Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macpro 1,1 och intern hårddisk.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-19 10:02

Jag har en antikvitet från 2006. Mac Pro inlet Xeon dual core. och behöver klippa film i final cut.
Har 7gb intern minne, och hoppas att hårddiskar ska rädda mig från att ha seg finalcut.

Jag skulle behöva utöka datorn med intern hårddisk och kan inte bli klok ifall vilken Sata som helst fungerar. Funkar tex både 7200 varvare som 5300 tex från tex WD Och kan jag ha tex en 2tb i fast det inte står i specifikationerna att den klarar det. För tydligen fanns det inte så stora hdd då.

Sedan blev jag interesserad av SSD men förstod inte hur det funkade för just min dator.Kan ngn fin själ hjälpa mig tack.

É

Det går utan problem att köra både 7200 RPM och 5400 RPM eller liknande så länge de har SATA kontakt. Dock skall du nog begränsa dig vad gäller gränssnittet på SATA. MacPro klarar som bäst SATA-II så när du kollar på SSD så får du inte ut mer kraft (hastighet) om du köper en ny och dyr SSD som använder SATA-III. Så länge du inte tar större HDD än 2TB så skall det fungera.

Dock kan du behöva en adapter för att få en SSD att ligga fin i dom slädarna för hårddiskar. Men jag la min första SSD under DVD läsaren för där fanns kablar och utrymme. En av fördelarna med SSD är att den inte har några mekaniska delar och kan således ligga lite löst i datorn.

PS. Om du skall arbeta med film så kanske en snabbare hårddisk är att föredra så sikta då in dig på 7200RPM och i bästa fall SSD.

Jag har själv en 2006 och det är inga som helst problem med diskar, se bara till att de är SATA2 eller bättre.
Den bästa prestandahöjande uppgradering du kan göra är att byta till en SSD som systemdisk. köp en som har ungefär dubbla kapaciteten du behöver för OS+program, allt annat kan ligga på vanliga diskar. (mitt system ligger på ca 100 gb och jag valden en 180gb OZ).
2tb diskar funkar fint.

1
Bevaka tråden