Det finns flera program för att märka och att organisera filer i Mac OS; men OpenMeta som bland annat används för detta, är inget som stöds direkt av Apple. Om jag inte har fått det hela om bakfoten.
Själva har Apple Spotlight-kommentarer och nyckelord i dokumentegenskaperna, men det tycks inte vara särskilt genomarbetat.
Spotlight-kommentarer läggs till via filinformationen och det finns inte något sätt att organisera och överblicka de kommentarer som man lagt till olika dokument.
Nyckelord läggs, som sagt, till i dokumentegenskaperna inifrån filen. Här finns ett visst mått av organisation. Lägger man till nyckelord i textredigeraren så fungerar autofyll om man vill lägga till samma nyckelord i ett pdf-dokument. Dock fungerar inte autofyll mellan dokument i textredigeraren – och någon överblick av de nyckelord som har använts tidigare, går ej att få.
Nyckelord och Spotlight-kommentarer tycks dessutom inte ha någon som helst form av koppling till varandra.
Min fråga lyder som följer: Finns det något program som gör det möjligt att överblicka och redigera de "taggar" som är är inbyggda i Mac OS?
Allra helst önskar jag att Apple själva har någon genomtänkt lösning, som har lyckats undgå mig...