Jag måste bygga mig ett eget mailarkiv, där jag kan konsolidera mail från diverse olika konton, i syfte att ha en egen backup på allt.
Framför allt gäller det gmail-post, men även andra epostleverantörer.
Jag tänkte mig att sätta upp en egen mailserver på OSX Server (ett alternativ är en färdigpaketerad mailserver i en linux-vm från exv bitnami, men jag skulle gärna hålla mig i OSX-världen) och bygga en folderstruktur i IMAP som skapar lite ordning och reda. Min tanke är att jag aldrig någonsin skall publicera den mailservern utåt, den skall bara finnas tillgänglig på mitt hemma-LAN. När jag är hemma skall jag således med valfri mailklient kunna koppla upp mig och kopiera över/backa upp valfri mängd mail.
Jag ämnar inte skicka någon epost från servern, så någon uppsättning av SMTP är ej nödvändig.
Tanken med mailserver/IMAP är framtidssäkring - jag vill inte ha backuper i något proprietärt format (.pst) som kan bli krångligt att läsa vid senare tidpunkt.
Låter det tokigt? Om inte, vad behöver jag tänka på när jag konfigurerar mailservern och eventuella klienter för att det skall funka med lokal adressering, och alltså inte nödvändigtvis har tillgång till Internet (och slippa felmeddelanden från mailservern för att den inte är uppsatt mot Internet)? Tacksam för all input härvidlag.