Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages - ändra typsnitt i rubrik och brödtext

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-22 03:32

Har nyligen införskaffat Pages i syfte att föra anteckningar och producera dokument. Men är, som så många, inte särskilt nöjd med apples i princip helt seriff-lösa standardval.

Har efter mycket googlande konstaterat att standardmallarna inte går att göra så mycket åt. Däremot rekommenderar folk i forum att man skapar sitt eget dokument med rätt inställningar, och sedan dubblera det. Och så långt allt väl. Kruxet är att när jag väl ändrat mitt dokument, med fyra nivåer av rubriker och rätt typsnitt, radavstånd och så vidare, så uppdateras inte listan i (i) knappen, den där alla rubriker finns.

Vilket innebär att nästa gång jag ska sätta en rubrik, och trycker på t.ex. rubrik 1, så kommer likt förbaskat apples standard. Trots att föregående rubrik 1 har "rätt" typsnitt, och i (i)-knappen är markerad som just rubrik 1.

Så min fråga är; hur får man denna lista med rubriker att uppdateras i det aktuella dokumentet? Så att alla rubriker av samma slag följer samma mönster, även om man gör nya. Verkar ju väldigt ovärt att sitta och ändra typsnitt, tjocklek, storlek och radavstånd i varenda rubrik, ska det verkligen behövas?

Tacksam för svar.

Ps. Jag har importerat word-dokument som har dessa olika nivåer av rubriker, och dokumenten ser helt rätt ut, men rubrikerna har inte status av rubriker i Pages, vilket innebär att det likt väl är standardvalen som råder när jag sätter ny rubrik även i det dokumentet. Jag har tyvärr inte iWork eller Pages på mac, så jag kan inte importera "riktiga" pagesdokument. Finns det någon annan typ av dokument jag kan importera, så att nivåerna och typsnitten för rubriker hänger med in? Om det inte finns något annat sätt.

Stämmer bra. Pages för iPad har begränsningen att alla malldokumenten är låsta samt att man inte kan ändra formatmallarna. Det är alltså (än så länge) ett väldigt osjälvständigt program som agerar komplement till Pages för OS X.

Det du behöver göra är alltså att svänga ihop malldokumenten på en dator, och ändra formatmallarna där. Sedan, när du är helt nöjd med hur det ser ut, kan du föra över det till iPaden. Om du kör Word går det bra också, åtminstone så länge du inte trixar med mer avancerade dokumentinställningar som inte funkar i Pages, detsamma gäller OpenOffice.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-22 18:54

Kruxet är ju dock att jag fört in ett dokument från Word, med alla dessa rubriker, utan att de hänger med in i Pages. Är det något särskilt förfarande som krävs för att Pages ska uppfatta strukturen? Det enda typsnittet jag är intresserad av är egentligen främst Times new Roman.

Nej, det enda som behövs är att man ändrat mallarna för styckeformat. Det räcker alltså inte med att bara ändra typsnitt lite här och där i dokumentet utan att ändra formatmallarna, men det gäller ju alla ordbehandlare. Om det nu skulle vara det som är problemet - jag har nog inte riktigt förstått hur du gjort när det inte fungerat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-23 15:14

Nej, men det har jag också gjort, i word, men de kom inte in i alla fall. Nu har jag dock hittat en kamrat som hade Pages, och när jag gör samma handling där, d.v.s. skickar in ett dokument med ändrade formatmallar, så fungerade det. Så förmodligen hade jag gjort för stora ändringar vad gäller radavstånd och dyl. i word för att Pages skulle uppfatta de. Ska prova att göra lite mindre ändringar i word och se om det gör någon skillnad för framtida bruk.

Tack för svar.

1
Bevaka tråden