För det första: om du kör piratkopierade spel, leo, är det självklart inte Microsoft du skadar utan företaget som publicerar spelen. Vilket leder till att de tjänar mindre pengar och på sikt slutar publicera spel till plattformar som inte betraktas som lönsamma. Typ Mac (och snart Nintendo Gamecube). Det handlar inte ens om moral utan om att man får skörda det man sår. Om folk slutade piratkopiera, oavsett plattform, skulle det gynna alla som gillar spel, oavsett plattform.
Nåja.
För det andra är Live i mina ögon ett av de i särklass starkaste skälen att skaffa Xbox. Spelen är det som sagt inte, förutom Halo och nu Star Wars: Knights of the Old Republic finns det inte mycket som är värt att ha. Och Live kan du inte köra på moddad Xbox. Microsoft ser över möjligheterna att leta efter initieringsfiler och annat gott på hårddisken för att på så sätt upptäcka moddade boxar där man stängt av chippet. I slutändan kan man till och med vänta sig att de börjar leta efter sätt att kontrollera hårddiskens storlek...
För det tredje kostar en moddad Xbox som du köper installerad och klar drygt dubbelt så mycket som en omoddad, beroende lite på vilket modchip du väljer.
Jag rekommenderar inte folk att göra det, mest pga Live (vilket är klart mycket läckrare än att spela online via dator, jag lovar).