Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu finns filmer i iTunes Store - i Sverige!

Tråden skapades och har fått 205 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var det svensk text?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-03 10:12

Hur är kvalitén på en gammal film som Die Hard? Är det som trailern är det ju ingenting man vill hyra.
Undrar dessutom om äldre filmer som går att köpa i HD kvalité, har de fräshat upp dessa filmer eller bara dragit upp SD kopior?

Jag tror att allt HD som hyrs ut eller säljs - som Blu-Ray eller hos Apple eller anywhere - är inskannat som HD. Blåser man upp SD till HD så ser det för j**ligt ut. Sådant kanske man kan hitta på en utemarknad i Shanghai möjligtvis :-D.
Det är nog också möjligt att man ibland skiter i att hotta upp gamla trailers till HD och dessa förblir i SD för all framtid - originalen kan vara borta eller sociokulturellt utdaterade (trailers måste göras för nutid) och att sätta ihop nya trailers går bort. Det gör man nog bara om en rulle ska ha nypremiär - fetgrymmingar som Bladerunner, Starwars, Gudfadern, etc - rullar som är sin egen industri.

Ursprungligen av acke:

Hur är kvalitén på en gammal film som Die Hard? Är det som trailern är det ju ingenting man vill hyra.
Undrar dessutom om äldre filmer som går att köpa i HD kvalité, har de fräshat upp dessa filmer eller bara dragit upp SD kopior?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att allt HD som hyrs ut eller säljs - som Blu-Ray eller hos Apple eller anywhere - är inskannat som HD.

Det stämmer oftast, men tyvärr inte alltid. Det finns en del BD-utgåvor som bara är en uppskalad SD-version. Främst är det små bolag som ger ut lite obskyra filmer som syndar på det sättet, men det finns även några storfilmer (jag har dock inga i minnet just nu).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-03 13:55
Ursprungligen av Papperskatt:

Det stämmer oftast, men tyvärr inte alltid. Det finns en del BD-utgåvor som bara är en uppskalad SD-version. Främst är det små bolag som ger ut lite obskyra filmer som syndar på det sättet, men det finns även några storfilmer (jag har dock inga i minnet just nu).

Om du räknar in Tillbaka till framtiden till gruppen storfilmer så har det hänt på iTunes Store. Det är faktiskt förvånansvärt många gamla filmer som man hyr/säljer i SD och HD trots att det aldrig har varit HD någonsin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-03 15:02
Ursprungligen av frazze:

Om du räknar in Tillbaka till framtiden till gruppen storfilmer så har det hänt på iTunes Store. Det är faktiskt förvånansvärt många gamla filmer som man hyr/säljer i SD och HD trots att det aldrig har varit HD någonsin.

Men om det är filmat på gammal hederlig analog film så har ju originalet förmodligen högre upplösning än HD, så det är ju inte så konstigt att det kommer HD-varianter i efterhand.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-03 16:02
Ursprungligen av jahve:

Men om det är filmat på gammal hederlig analog film så har ju originalet förmodligen högre upplösning än HD, så det är ju inte så konstigt att det kommer HD-varianter i efterhand.

Åh, låt mig förtydliga mig lite: Tillbaka till framtiden är avfilmad (heter det så) i stil med TC (telecine - oklart med stavning) så man kan se hur de inledande texterna skakar lite. Så jag ser ingen upplösning i iTunes Store som är bättre än HD inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-03 13:39
Ursprungligen av Zimmerman:

originalen kan vara borta eller sociokulturellt utdaterade

Jag lästen en artikel om restaureringen av Gudfadern. Originalrullarna hade allt annat än tagits hand om och var i riktigt dåligt skick. Man häpnar över att filmbolagen inte har bättre koll på sina filmer. Det borde ju ses som relativt liten kostnad som möjliggör mera pengar på banken. Det är ju något som de gillar filmbolagen.

En fråga, hur mycket kan kan blåsa upp filmorginalen till? Visst är det så att man kan gå upp till HD och förbi? Någon som har mer info på vilken film som har vilka maxupplösningar?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-03 13:44
Ursprungligen av acke:

En fråga, hur mycket kan kan blåsa upp filmorginalen till? Visst är det så att man kan gå upp till HD och förbi? Någon som har mer info på vilken film som har vilka maxupplösningar?

Du har väl själv gått på bio där man projicerat vanlig 35mm film? Tyckte du bilden är detaljrik?

Där har du svaret på din fråga. En HD capture kan aldrig bli mer detaljrik än originalet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-04 07:36
Ursprungligen av planB:

Du har väl själv gått på bio där man projicerat vanlig 35mm film? Tyckte du bilden är detaljrik?

Där har du svaret på din fråga. En HD capture kan aldrig bli mer detaljrik än originalet.

Men är många filmer inspelade på 35mm? Som jag har fått för mig så har många gamla filmer tillräckligt med information att de klarar klara av att visas i HD och större.

Ursprungligen av jahve:

Men om det är filmat på gammal hederlig analog film så har ju originalet förmodligen högre upplösning än HD, så det är ju inte så konstigt att det kommer HD-varianter i efterhand.

Precis det jag också läst. Det är väl som analoga foton som kan blåsas upp rejälv och fortfatande vara knivskarpa. Någon som har en länk på detta så man kan läsa på?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-04 11:08
Ursprungligen av acke:

Men är många filmer inspelade på 35mm? Som jag har fått för mig så har många gamla filmer tillräckligt med information att de klarar klara av att visas i HD och större.

Den absoluta majoriteten av film (det som inte är filmat på t.ex. 70mm) är filmat på 35mm motsvarande storleken på småbildsfilm.

Ursprungligen av acke:

[...] Det är väl som analoga foton som kan blåsas upp rejälv och fortfatande vara knivskarpa. Någon som har en länk på detta så man kan läsa på?

Fotografier tagna med vanlig småbildsfilm (135/35mm) kan inte blåsas upp speciellt mycket.

Den enklaste är återigen helt enkelt att jämföra med projicerad 35mm film på biograferna. Skarpare än det som projiceras där kan det aldrig bli oavsett överföring. Det har aldrig varit närheten av HD-upplevelse.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-10-11 05:07
Ursprungligen av planB:

Den absoluta majoriteten av film (det som inte är filmat på t.ex. 70mm) är filmat på 35mm motsvarande storleken på småbildsfilm.

Fotografier tagna med vanlig småbildsfilm (135/35mm) kan inte blåsas upp speciellt mycket.

Den enklaste är återigen helt enkelt att jämföra med projicerad 35mm film på biograferna. Skarpare än det som projiceras där kan det aldrig bli oavsett överföring. Det har aldrig varit närheten av HD-upplevelse.

35 mm film är lätt i HD-format. Googla lite så ser du. En bioduk på +300" är liksom lite mer än HD.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-11 12:56
Ursprungligen av MatsOlov:

35 mm film är lätt i HD-format. Googla lite så ser du. En bioduk på +300" är liksom lite mer än HD.

Spelar ingen roll. Man kan ju blåsa upp ett 35mm original-film ruta hur mycket man vill, men man kan ändå inte läsa registreringsnumren på en bil i filmrutan om inte själva 35mm originalet har denna information. Därför behöver en film vara INSPELAD med HD utrustning från början för att ge riktig HD upplevelse. HD hela vägen.

  • Medlem
  • 2011-10-11 14:02
Ursprungligen av planB:

Spelar ingen roll. Man kan ju blåsa upp ett 35mm original-film ruta hur mycket man vill, men man kan ändå inte läsa registreringsnumren på en bil i filmrutan om inte själva 35mm originalet har denna information.

Detsamma gäller väl en ruta HD-film.

Och sen är det viss skillnad på HD och HD. HD-format på hyrfilm ligger på upp till 1920x1080 pixlar, HD för biobruk ligger på 2048x1556 (2X) eller 4096x2160 (4X). När man gör bio-HD (2X eller 4X) scannar man oftast av 35 mm-film, och för 2X finns det mer än tillräckligt med information i 35mm-filmen. För 4X är det olika åsikter om huruvida 35mm räcker eller inte.

HD-filmkameran Red One klarar av att spela in 4X, och är den kamera som fått genomslag bland filmmakare som den första digitalkamera som kan ersätta en traditionell 35mm-kamera. Men dess upplösning är skyhögt mycket högre än vad du kan se på din HD-hemmabio.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-11 15:42
Ursprungligen av wlao:

När man gör bio-HD (2X eller 4X) scannar man oftast av 35 mm-film, och för 2X finns det mer än tillräckligt med information i 35mm-filmen.

Sålänge informationen bara är blurr (t.ex. en registreringskylt där texten inte syns pga filmen inte klarar av att återge det) spelar det ingen roll om du har 8000x15000 pixlar. Allt bygger på att man har ett celluidoriginal som klarar av att återge detaljer. Ingen 35mm filmruta projicerad (= 35mm rutan utnyttjad till MAX) på 300"-duk ser högupplöst ut. Det är tekniskt omöjligt att en inskannad sådan ruta kommer att vara mer högupplöst än originalet.

Det är därför - för att gå lite mer on-topic - det är tveksam fördel att mätta nätverksfiber i landet med strömmande 1080p av gammal inskannad 35mm film, om det nu överhuvudtaget alltid är en fördel att se pormaskar och näshår på skådespelarna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-03 13:36

Jag är imponerad över alla som helst ser engelskspråkiga filmer utan svensk text. Kan ni dra ut kökslådan och säga vad redskapen där heter på engelska? Kirurgiska instrument? Juridiska termer och uttryck? Lokala slanguttryck i Baltimore? För att inte tala om sociolekter i det urbana England som även infödda med svårighet förstår.

Ursprungligen av planB:

Jag är imponerad över alla som helst ser engelskspråkiga filmer utan svensk text. Kan ni dra ut kökslådan och säga vad redskapen där heter på engelska? Kirurgiska instrument? Juridiska termer och uttryck? Lokala slanguttryck i Baltimore? För att inte tala om sociolekter i det urbana England som även infödda med svårighet förstår.

Jag kan svara ja om det mesta förutom lokala slanguttryck från Baltimore eller sociolekter i England. Men det är sällan man stöter på sådana i filmer, tycker jag. Vissa filmer med klurig accent (t ex Trainspotting) mår man bäst av att se med text, men annars föredrar jag utan.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-10-03 15:00
Ursprungligen av planB:

Jag är imponerad över alla som helst ser engelskspråkiga filmer utan svensk text. Kan ni dra ut kökslådan och säga vad redskapen där heter på engelska? Kirurgiska instrument? Juridiska termer och uttryck? Lokala slanguttryck i Baltimore? För att inte tala om sociolekter i det urbana England som även infödda med svårighet förstår.

Hmmm...de termer du nämner brukar sällan/aldrig vara översatt iallafall eftersom de svenska översättarna inte heller kan engelska...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-03 18:52
Ursprungligen av lasselu:

Hmmm...de termer du nämner brukar sällan/aldrig vara översatt iallafall eftersom de svenska översättarna inte heller kan engelska...

Se där. Ett lönande extraknäck. Med ett ordförråd som en infödd måste det gå med en väldig fart att översätta film.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-03 20:53
Ursprungligen av planB:

Jag är imponerad över alla som helst ser engelskspråkiga filmer utan svensk text. Kan ni dra ut kökslådan och säga vad redskapen där heter på engelska? Kirurgiska instrument? Juridiska termer och uttryck? Lokala slanguttryck i Baltimore? För att inte tala om sociolekter i det urbana England som även infödda med svårighet förstår.

Av egen erfarenhet väljer folk (inte sällan även jag) åtminstone engelsk text framför svensk dito. Att folk vill se film helt utan text händer dock väldigt sällan. (Kan finnas en poäng att skippa texten om det konstnärliga och estetiska uttrycket är centralt i filmen.)

Plus: även om man inte förstår varenda engelskt ord, brukar man (åtminstone jag) ju förstå det mesta av sammanhanget — både när det handlar om film och engelsk fack- och skönlitteratur. Om man dessutom ser med engelskt text känns det ju som att chansen att faktiskt lära sig nya ord och begrepp ökar!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-03 21:19
Ursprungligen av Adzam 1:

Av egen erfarenhet väljer folk (inte sällan även jag) åtminstone engelsk text framför svensk dito.

Att välja engelsk text är till stor hjälp, inte minst när folk talar tyst eller sluddrigt. Men jag fattade det som att man väljer bort text helt och hållet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-03 14:03

SD ser bäst ut på tjock TV. Jag hade en 32" Philips tjockis som hade en fantastisk färgåtergivning. SD DVD i bredformat briljerade verkligen där. Synd bara att den tog så mycket plats.

Man sitter och skannar in 35mm Hollywoodfilm för fulla muggar (bakkatalogen) - det kostar Dollar och det tar tid (efterbearbetning med colour- och cleaner-program är bökigt och kräver erfarna killar och tjejer som kostar en slant varje timme - dom synar scen för scen).
Så - man väljer ut det man tror kan bära sig för återutgivning i HD idag och imorgon - och vad som anses ha högt kulturhistoriskt värde.

SD-masters - det som skannades in förr för TV och DVD - ligger på analoga och digitala videoband (t.ex. Beta och DigiBeta). Jag är chockad om man blåser upp detta till fusk-HD och kränger på t.ex. iTunes. Är det verkligen sant? Jag har svårt att tro det.

Ursprungligen av Zimmerman:

SD-masters - det som skannades in förr för TV och DVD - ligger på analoga och digitala videoband (t.ex. Beta och DigiBeta). Jag är chockad om man blåser upp detta till fusk-HD och kränger på t.ex. iTunes. Är det verkligen sant? Jag har svårt att tro det.

Jag vet inte hur det ser ut i iTunes eftersom jag aldrig har köpt film därifrån och inte heller har något intresse av att göra det, men som jag skrev tidigare så finns det en del Blu-rays som tyvärr helt enkelt bara är en uppskalad DVD. De nyligen släppta tyska utgåvorna av The Hills Have Eyes och Scanners är två exempel på Blu-ray-filmer som är i SD. I fallet Scanners så ska DVD-versionen till och med ha bättre detaljrikedom!

Ursprungligen av Zimmerman:

Man sitter och skannar in 35mm Hollywoodfilm för fulla muggar (bakkatalogen) - det kostar Dollar och det tar tid (efterbearbetning med colour- och cleaner-program är bökigt och kräver erfarna killar och tjejer som kostar en slant varje timme - dom synar scen för scen).

Källa på detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-03 17:26

Det är väl självklart att det är så. Att scanna film är inte helt enkelt, och då har jag bara gjort några amatörmässiga försök med småbild från stillbildskamera. Med 24 bilder/sek blir arbetet, även om det förmodligen är automatiserat i större utsträckning, betydligt större. Hur som helst, inte gratis.

Ursprungligen av jahve:

Det är väl självklart att det är så. Att scanna film är inte helt enkelt, och då har jag bara gjort några amatörmässiga försök med småbild från stillbildskamera. Med 24 bilder/sek blir arbetet, även om det förmodligen är automatiserat i större utsträckning, betydligt större. Hur som helst, inte gratis.

Givetvis scannas de, men till skillnad från Zimmermann tror jag inte att filmstudion har några "superhumans" som sitter och går igenom alla scener manuellt... Jag tror tvärtom att större delen av processen är automatiserad och att det kanske görs enklare finputsning i slutskedet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-03 19:03
Ursprungligen av PeeMaN:

Givetvis scannas de, men till skillnad från Zimmermann tror jag inte att filmstudion har några "superhumans" som sitter och går igenom alla scener manuellt... Jag tror tvärtom att större delen av processen är automatiserad och att det kanske görs enklare finputsning i slutskedet.

Nåja. Av vad jag har förstått från hans forumpost-produktion (trumvirvel!) så sätter Zimmermann mat på bordet genom att vara i branschen. Jag kan tänka mig att det krävs manuell handpåläggning på såväl färgkorrigering och dammborttagning, och sådant är förmodligen personalkrävande och därmed ganska dyrt. Sedan tror jag inte att det krävs supermänniskor för det (något sådant har ju Zimmermann heller inte hävdat), men även kvalificerade yrkesmän/-kvinnor som saknar superkrafter är dyra i drift.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-03 19:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror tvärtom att större delen av processen är automatiserad och att det kanske görs enklare finputsning i slutskedet.

Det är väl därför det inte(?) finns några 70mm filmer i blueray, trots att det vore det naturligaste valet av film att börja med. Man har helt enkelt inte utrustning för det.

Ursprungligen av planB:

Det är väl därför det inte(?) finns några 70mm filmer i blueray

Johodå! 2001, Sound of Music och Patton (även om den sistnämnda är förstörd med DNR!!!).

West Side Story är på gång också, kommer i november.

Bevaka tråden