Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övergång från iPhoto 09 till 11 skapar problem vid redigering av bilder

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-11 09:46

Hej,

Skulle uppgradera en MB Pro 13" som rullade med Snow Leopard samt iLife 09 genom bl.a. hårdvarubyten samt uppgradering av mjukvara.

Först säkerhetskopierade jag allt av värde från gamla disken, så även hela iPhoto-biblioteket som en fil till en extern disk.
Efter detta uppgraderade jag både ram samt hårddisk, installerade Snow Leopard med de skivorna jag hade och direkt efter detta uppgraderade jag datorn till Lion.
När allt var klart installerades iLife 11 och sedan började jag importen av all gammal media.

Allt löper på fint och jag väljer i iPhoto att importera den fil som jag fört över från gamla systemet. Detta går bra och iPhoto "uppgraderar" biblioteket och sedan är allt som vanligt.

MEN! Två, tre dagar senare upptäcker jag ett problem när en bild har redigerats, exempelvis genom auto-justering. Efter att detta skett och bilden sparats så går den inte att öppna, utan man får upp en fel-bild och bilden går helt enkelt inte att visas.

Försöker hitta just själva fel-bilden på nätet men jag vet inte om ni vet vilken jag syftar på. Det är nån större varningssymbol, ungefär lika stor som bilden som skall visas. Sitter inte på den aktuella datorn just nu men kan bifoga bilden senare som en printscreen.

Tror ni problemet bottnar i att jag importerat ett iPhoto 09 bibliotek till iPhoto 11? Om ja, hur ska man annars lösa hela övergången? Jag är relativt ny på mac och detta var mitt första "ingrepp" där jag trodde allt gått väldigt bra, men så dök denna lilla fadäsen upp.

Alla tips mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-11 09:47

Uppdaterade du till den senaste versionen av iPhoto, 9.1.5 innan du uppgraderade biblioteket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-11 10:34

Yes, jag installerade iLife och efter detta körde jag en sökning efter programuppdatering och körde alla som var möjliga så att datorn skulle vara 100% uppdaterad innan import.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-11 12:05

Har du kvar det gamla iPhoto-Biblioteket?
Har du en gammal dator med iLife 09 som du kan öppna upp det biblioteket i?

En annan sak att testa är att hålla ned Command + alt när du startar upp iPhoto och kryssa i alla alternativ. Skulle göra det på en kopia av ditt bibliotek.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-13 11:22

Yes, biblioteket finns kvar och ligger på en extern disk. Dessvärre ingen dator med iLife 09, men i värsta fall får jag väl testa att blåsa den aktuella datorn med Snow Leopard och iLife 09 för att se så att det funkar där.

Vad händer när jag håller nere Command+alt?

1
Bevaka tråden