Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iOS 5 på iPhone

Tråden skapades och har fått 250 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • karlstad
  • 2011-10-15 04:13

Någon mer än jag som tycker att batteriet fått mycket mindre livstid efter uppdateringe till iOS 5?
Då har jag även stängt av alla onödiga notiser samt platstjänster och autosync via wifi till iCloud...

Tycker att batteritiden är bättre med iOS5 och jag har då inte stängt av några platstjänster m.m.
Med de sista betorna var dock tiden riktigt usel på min telefon men detta är helt borta !

  • Medlem
  • karlstad
  • 2011-10-15 11:44
Ursprungligen av QikkeR:

Tycker att batteritiden är bättre med iOS5 och jag har då inte stängt av några platstjänster m.m.
Med de sista betorna var dock tiden riktigt usel på min telefon men detta är helt borta !

Tror Apple skickat mig en slutbeta isåfall
Skämt åsido, har jag använt upp batteriet till 0 och laddat det till max. Ska se hur det mår idag. Annars stoppar jag alltid in laddaren när det kommer mellan 20-10% förutom en gång varannan vecka då jag kör helt slut och laddar upp det.
Hoppas "nollställningen" hjälper. Annars får jag testa en soft reset och se

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-15 13:32
Ursprungligen av dagotto:

Någon mer än jag som tycker att batteriet fått mycket mindre livstid efter uppdateringe till iOS 5?
Då har jag även stängt av alla onödiga notiser samt platstjänster och autosync via wifi till iCloud...

Varken bättre eller sämre tycker jag. Det är inte så att du råkat använda din telefon lite mer nu efter iOS5 och dragit slut på batteriet?

  • Medlem
  • karlstad
  • 2011-10-15 17:48
Ursprungligen av joakimo:

Varken bättre eller sämre tycker jag. Det är inte så att du råkat använda din telefon lite mer nu efter iOS5 och dragit slut på batteriet?

Använt den ungefär lika mkt. Om inte mindre tom. Men efter att använt upp batteriet och laddat upp det helt igen så verkar det vara okej igen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-15 20:44

Sedan jag uppgraderade till iOS 5 kan jag inte längre använda mina köpta eller tillagda ringsignaler. Är det någon som vet hur det kan åtgärdas? Ringsignalerna finns på mobilen, jag kan se och byta ut dem, men inte använda en enda.

Jag är osäker, men batteritiden har definitivt inte blivit sämre för mig i alla fall.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-15 12:06

Det borde finnas en klistrad diskussion som heter ”Nu har jag uppdaterat iOS och min batteritid har blivit jättedålig”.

Första inlägget i den skulle kunna vara ”Använd telefonen som vanligt en vecka och se vad som händer, är det fortfarande dåligt, läs nästa inlägg.”.

Andra inlägget är Keptangs-felsökningslista.
1. Prova en hard reset, håll in strömknapp+hemknapp tills telefonen startar om. Hjälper inte det, gå till punkt 2.
2. Återställ i iTunes och lägg tillbaka backup. Hjälper inte detta, se punkt 3.
3. Återställ i iTunes utan att lägga tillbaka backup. Fungerar den fortfarande inte, punkt 4.
4. Lämna in den och få den reparerad.

Vet inte om någon moderator blir galen nu, men det är väl i alla fall lite kopplat till iOS5....

När det gäller iOS5/iCloud och Bildström så verkar det inte finnas någon möjlighet att radera valfria enskilda bilder från denna Bildström. Är det så ja då är det illa och något jag hoppas de släpper en ändring på snarast.

Även om Bildströmmen i sig är genial på många sätt, så är det inte särskilt genomtänkt att tvingas ha alla bilder snurrandes i Bildströmmen i 30 dagar eller var det nu var, innan de försvinner. Det är ju inte så jäkla lajbans (för vissa kanske...) att se en div. blajkort segla runt i strömmen, pinsamma partysnaps o dyl. De kanske man vill kunna radera och bli kvitt tidigare än 30 dagar för att slippa se, eller att andra ska råka se, dem på enheter eller dator om man får för sig att visa bilder och någon fingrar på Bildström...

Dr Tinnitus

Eller som någon skrev "Photo stream is NSFW"

Det är som du skriver, du kan radera hela fotoströmmen men inte enskilda bilder. Raderingen gör du via webbsidan

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-10-16 17:43

Är det någon som vet vad "Diagnos och användning" gör under Platstjänster -> Systemtjänster.

(Apple har ju inte gjort den inställningen lätt att hitta direkt)

Ursprungligen av Jetwash:

Är det någon som vet vad "Diagnos och användning" gör under Platstjänster -> Systemtjänster.

(Apple har ju inte gjort den inställningen lätt att hitta direkt)

Det enda jag kan hitta är detta; iOS: Providing Apple with diagnostics and usage information

Var det inte meningen att nytagna foto skulle lägga sig i fotströmmen och att man därifrån sedan väljer om man vill spara dom till kamerarullen ?

Så står det i alla fall på Apples sida

Så funkar det inte hos oss

Där ser man först ett nytaget foto i kamerarullen och när man sedan är ansluten till wifi så syns den i fotströmmen
Att det skall vara så på andra enheter än den man tagit bilden på är ju självklart, men den iphone som tagit bilden
borde ju ha den in fotoströmmen

Sedan går det inte att synka över 3G ?
Trodde i alla fall att bilder skulle funka

Ursprungligen av MalcomX:

Var det inte meningen att nytagna foto skulle lägga sig i fotströmmen och att man därifrån sedan väljer om man vill spara dom till kamerarullen ?

Så står det i alla fall på Apples sida
Så funkar det inte hos oss

Länk?

Citat:

Där ser man först ett nytaget foto i kamerarullen och när man sedan är ansluten till wifi så syns den i fotströmmen
Att det skall vara så på andra enheter än den man tagit bilden på är ju självklart, men den iphone som tagit bilden
borde ju ha den in fotoströmmen

Photostream ska fungera via 3G (gör det här).

Citat:

Sedan går det inte att synka över 3G ?
Trodde i alla fall att bilder skulle funka

Du måste vara på samma WiFi-nät som din dator som har iTunes igång. Fungerar alltså inte över 3G.

Ursprungligen av keptang:

Länk?

Photostream ska fungera via 3G (gör det här).

Du måste vara på samma WiFi-nät som din dator som har iTunes igång. Fungerar alltså inte över 3G.

Apple - iCloud - New photos on all your devices.
[QUOTE]If you want to touch up a photo or keep a favourite shot permanently, simply save it to your Camera Roll. iCloud stores new photos for 30 days, so you have plenty of time to connect your iOS device to Wi-Fi and make sure you always have your most recent shots handy./QUOTE]

Hos mig fungerar det icke med 3G

Har för mig att jag sett någon inställning för detta men hittar den inte

I inställningar för photostream så står det att den överför bilder vid anslutning till Wifi
vilket borde innebära att det inte funkar med 3G (eller?)

Ditt sista svar var en missuppfattning
Jag menade inte synk mot itunes utan mot icloud

Ursprungligen av MalcomX:

Apple - iCloud - New photos on all your devices.
If you want to touch up a photo or keep a favourite shot permanently, simply save it to your Camera Roll. iCloud stores new photos for 30 days, so you have plenty of time to connect your iOS device to Wi-Fi and make sure you always have your most recent shots handy.

Hos mig fungerar det icke med 3G

Har för mig att jag sett någon inställning för detta men hittar den inte

Ditt sista svar var en missuppfattning
Jag menade inte synk mot itunes utan mot icloud[/QUOTE]

I PhotoStream på telefon/iPad kan du välja att spara till Camera Roll.

Ang. synk mot iCloud så beror det på vad man menar med synk, Mail/Contacts/Calendars/Reminders/Bookmarks/Notes/Documents synkar mot iCloud.

Backup till iCloud är endast möjligt via WiFi.

Senast redigerat 2011-10-17 07:36
Ursprungligen av MalcomX:

Var det inte meningen att nytagna foto skulle lägga sig i fotströmmen och att man därifrån sedan väljer om man vill spara dom till kamerarullen ?

Så står det i alla fall på Apples sida

Så funkar det inte hos oss

Där ser man först ett nytaget foto i kamerarullen och när man sedan är ansluten till wifi så syns den i fotströmmen
Att det skall vara så på andra enheter än den man tagit bilden på är ju självklart, men den iphone som tagit bilden
borde ju ha den in fotoströmmen

Sedan går det inte att synka över 3G ?
Trodde i alla fall att bilder skulle funka

Svar: Nej, det var inte meningen att foton som du tar med ditt device inte ska hamna i fotorullen på ditt device. Fotoströmmen är för att synka mot andra device.

Jag kan inte förstå hur du har fått uppfattningen att det skulle vara avsikten att devicet inte skulle spara sina foton till sin kamerarulle?

Senast redigerat 2011-10-17 07:39

Du övergav frågan om det fungerar med 3G eller inte
Det funkar inte va ?

Var hittar du de inställningarna som gör det möjligt att spara eller inte spara till rullen ?

Jo, det är precis det som är synk

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-16 21:50
Ursprungligen av MalcomX:

Du övergav frågan om det fungerar med 3G eller inte
Det funkar inte va ?

Var hittar du de inställningarna som gör det möjligt att spara eller inte spara till rullen ?

Jo, det är precis det som är synk

Jo, synken går hela tiden om du ställt in det.

Ett tips kan vara att titta under fliken iCloud i dina inställningar på telefonen.

Ursprungligen av MalcomX:

Du övergav frågan om det fungerar med 3G eller inte
Det funkar inte va ?

Var hittar du de inställningarna som gör det möjligt att spara eller inte spara till rullen ?

Jo, det är precis det som är synk

Det är ingen inställning att spara till kamerarullen utan du klickar på ett foto i bildströmmen och väljer "spara i kamerarullen" under "knappen med en pil"

Jasså, vad menar du att jag skall hitta där som jag inte hitta innan ?

Vad menar du med att synken går hela tiden
Hittar ingen fråga till det svaret

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-17 08:23
Ursprungligen av MalcomX:

Jasså, vad menar du att jag skall hitta där som jag inte hitta innan ?

Vad menar du med att synken går hela tiden
Hittar ingen fråga till det svaret

T.ex. hade du hittat under Bildström en förklaring att den ALLTID synkar till iCloud och när du är på Wifi även till dina andra enheter.
Under Dokument och data kan man välja "Använd mobilnät" vilket innebär att den ALLTID synkar till iCloud.

Så hade du bemödat dig att kolla lite i inställningarna så hade du sett att synken kör hela tiden oavsett om du är på 3G eller Wifi..

Dock går bara säkerhetskopieringen om du är på ett wifi i samma nät som din dator.

Men snälla läs vad man skriver (ursprungsfrågan finns på förra sidan)

Det blir lite rörigt om alla svarar på något som inte är frågat efter
eller om den som först ger ett felaktigt svar Inte kommer tillbaka

ALLA våra iphone sparar direkt till Rullen Utan att man väljer det
Jag finner inga inställningar för detta

Jag är ingen newbie på Iphone och har inte haft några problem som går att utläsa
i denna tråden eller någon annan tråd, med mina uppgraderingar till ios5

Frågan är bara

Funkar eller funkar inte Photostream med 3G ?
Kan man ställa in så att kameran INTE sparar till Rullen?

Svar har givits på att det INTE går att synka till icloud över 3G utan måste ske över Wifi

Senast redigerat 2011-10-16 22:37

Fler än jag som undrar varför Iphone sparar både i Rullen och fotoströmmen
https://discussions.apple.com/message/16406010#16406010

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-10-17 00:04

för några dagar sedan när jag skulle uppdatera min iPhone till iOS5 så efter den laddat hem uppdateringen och allt var klart för att köra så fryser iTunes, så kan inte uppdatera eller göra något med telefonen i iTunes..
Men kopplar jag inte min iPad så funkar det som vanligt, vad tror ni kan vara fel?

Sjukt irriterande!

Edit : Har nu provat på en annan dator och samma problem uppstår..

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2011-10-18 00:51
Ursprungligen av akksel:

för några dagar sedan när jag skulle uppdatera min iPhone till iOS5 så efter den laddat hem uppdateringen och allt var klart för att köra så fryser iTunes, så kan inte uppdatera eller göra något med telefonen i iTunes..
Men kopplar jag inte min iPad så funkar det som vanligt, vad tror ni kan vara fel?

Sjukt irriterande!

Edit : Har nu provat på en annan dator och samma problem uppstår..

Skäms för att säga det men, när jag bara för att testa kopplade in en i en PC för att se vad som hände så funkade allt utan problem.. Varken min MBP eller MacPro ville ta emot iPhonen men det gjorde dell jäveln. Hoppas det var första och sista gången jag behövde ta hjälp av en windows maskin för att få något att funka..
Det borde verkligen inte vara så här Men nu funkar det iaf!

Eftersom att du inte kommer åt iphonen med itunes, vilket du måste göra för att kunna uppdatera den
så kan jag bara komma på att göra en återställning i din iphone direkt

Inställningar/allmänt/återställ

Du kan ju börja lite snällt och se om det hjälper med att återställa alla inställningar
annars får du prova att radera allt innehåll och inställningar

Det borde fungera
Har aldrig provat det själv, då jag aldrig haft den oturen, men logiskt borde det vara lösningen på ditt problem

Annars är det väl DFU läge som rekommenderas när man inte kan ansluta till itunes
http://iphoneguiden.se/guide-hur-du-satter-iphone-i-dfu-lage/

Vad meningslöst !

iCloud är ju en lösning när man är mobil annars behövs ju inget iCloud
Ligger man ständigt under Wifi så finns så många andra bra lösingar

Det finns dessutom andra lösningar som faktiskt fungerar med 3G och tex en Nas
och sedan behöver man inte Wifi för att synka sin mail och kalender om man använder
yahoo och Google eller har egen domän

Mycket besviken på iCloud som jag trodde skulle vara något jag hade användning för

Bull Apple

Ursprungligen av MalcomX:

Vad meningslöst !

iCloud är ju en lösning när man är mobil annars behövs ju inget iCloud
Ligger man ständigt under Wifi så finns så många andra bra lösingar

Det finns dessutom andra lösningar som faktiskt fungerar med 3G och tex en Nas
och sedan behöver man inte Wifi för att synka sin mail och kalender om man använder
yahoo och Google eller har egen domän

Mycket besviken på iCloud som jag trodde skulle vara något jag hade användning för

Bull Apple

Alla kör uppenbarligen inte Gmail (tyvärr, för det är en suverän produkt).
Vilka andra lösningar finns det för att göra backup på sin enhet som kör iOS 5 förutom iCloud (och bortsett från en klumpig kabel kopplad till en dator)?

Vad önskar du dig utöver det iCloud ger dig idag?

Det finns ett tecken som heter . (punkt).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-17 01:07
Ursprungligen av MalcomX:

Vad meningslöst !

iCloud är ju en lösning när man är mobil annars behövs ju inget iCloud
Ligger man ständigt under Wifi så finns så många andra bra lösingar

Det finns dessutom andra lösningar som faktiskt fungerar med 3G och tex en Nas
och sedan behöver man inte Wifi för att synka sin mail och kalender om man använder
yahoo och Google eller har egen domän

Mycket besviken på iCloud som jag trodde skulle vara något jag hade användning för

Bull Apple

Nu kanske du redan har bestämt dig för att ogilla iCloud, men man behöver ju inte wifi för att synka kalender och mail via iCloud.

Bevaka tråden