Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genväg till kameran går förbi lösenordet

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 17:07

Upptäckte dock redan nu en liten mysko detalj: jag har ju lösen inkopplat på mobilen och om man använder den nya genvägen till kameran (som man får fram om man dubbelklickar på 'hemknappen') så kan man via kameran komma in i iPhonen UTAN att slå in lösen ?!? Har testat detta flera gånger nu med samma resultat! Inte bra...

Ursprungligen av Clavius:

Upptäckte dock redan nu en liten mysko detalj: jag har ju lösen inkopplat på mobilen och om man använder den nya genvägen till kameran (som man får fram om man dubbelklickar på 'hemknappen') så kan man via kameran komma in i iPhonen UTAN att slå in lösen ?!? Har testat detta flera gånger nu med samma resultat! Inte bra...

Är du säker? I mitt fall så får jag bara upp kameran. Jag kan inte gå inte i bildrullen eller komma in i telefonen. Vad har du för aktiveringstid för lösen? Direkt eller med fördröjning?

Edit: fast det är klart, jag kör på en 4: a, upptäckte nyss vilken tråd som jag postade i

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 19:43

Hur gör du för att komma vidare in i telefonen då? Jag har testat nu och jag kan inte ens titta på bilderna som ligger där för där står att telefonen är låst. och trycker jag på Home-knappen så vill ha den ha lösenord.

Har du haft lösenord innan iOS 5 så testa att ta bort funktionen och sätt igång den igen kanske.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-13 20:47

Jag kommer bara in i telefonen för att ta kort.
Försöker jag något annat vill den att jag låser upp telefonen.

Man ska inte kunna komma in i telefonen, eller ens se några tidigare kort i rullen på det här sättet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-14 09:05
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Man ska inte kunna komma in i telefonen, eller ens se några tidigare kort i rullen på det här sättet.

Och det gör man inte heller utan man kan bara ta kort

Ursprungligen av lappen71:

Och det gör man inte heller utan man kan bara ta kort

Bra bra.

Nej, jag får inte heller fram den här buggen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-14 09:48
Ursprungligen av Clavius:

Upptäckte dock redan nu en liten mysko detalj: jag har ju lösen inkopplat på mobilen och om man använder den nya genvägen till kameran (som man får fram om man dubbelklickar på 'hemknappen') så kan man via kameran komma in i iPhonen UTAN att slå in lösen ?!? Har testat detta flera gånger nu med samma resultat! Inte bra...

Hur långt in i telefonen kommer du?

Kan bara se de foton jag precis tagit

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-14 14:17
Ursprungligen av wilhelmsson:

Kan bara se de foton jag precis tagit

Inte ens det kan jag göra utan då säger den till att telefonen är låst och att jag måste låsa upp den.

Lås skärmen, dubbelklicka på hemknappen. ta 2 foton, tryck nere till vänster för att se bildalbumet, då kan du bara se de två bilderna. När du väl låser upp telefonen landar dom i vanliga kameraalbumet.

Så är det för mig iaf, och JA jag har lösenord på min iP4.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Lås skärmen, dubbelklicka på hemknappen. ta 2 foton, tryck nere till vänster för att se bildalbumet, då kan du bara se de två bilderna. När du väl låser upp telefonen landar dom i vanliga kameraalbumet.

Så är det för mig iaf, och JA jag har lösenord på min iP4.

Japp, exakt så är det för mig också på iPhone 4.

Clavius, kan du inte skriva hur du lyckades med detta?

Ursprungligen av Capeman:

Japp, exakt så är det för mig också på iPhone 4.

Clavius, kan du inte skriva hur du lyckades med detta?

Samma här.

Apple sa på sin Keynote: "Dubbelklicka på hemknappen vid låsskärmen, så kommer en kameraikon upp. Klickar man på den så kommer du direkt till kameran, även om du har låskod. Man kan bara se dom bilder manntagit det tillfället, allt annat skyddar vi"

Detta är en feature, ingen bugg. Folk borde läsa på...*suck*

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-15 16:37
Ursprungligen av robertkarlsen:

Apple sa på sin Keynote: "Dubbelklicka på hemknappen vid låsskärmen, så kommer en kameraikon upp. Klickar man på den så kommer du direkt till kameran, även om du har låskod. Man kan bara se dom bilder manntagit det tillfället, allt annat skyddar vi"

Detta är en feature, ingen bugg. Folk borde läsa på...*suck*

Om folk bara läser hela tråden *suck*

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 15:00

Kan det inte vara så att Clavius INTE har lösenord på sin iPhone och när han då har tagit foton och trycker på Hem-knappen så landar han på hemskärmen, när han förväntar sig att hamna på lockscreen igen eftersom han inte har dragit något reglage för att låsa upp?

Ursprungligen av zinned:

Kan det inte vara så att Clavius INTE har lösenord på sin iPhone...

Nja, om han säger att han har lösen, så får vi nog lita på det.

Ursprungligen av Clavius:

...jag har ju lösen inkopplat på mobilen...

Och någon respons från Clavius fick vi aldrig heller.. Konstigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 22:21

Precis, märkligt.

Jag hade samma problem när jag precis uppdaterat min 3GS. När jag använde nya genvägen till kameran första gången så inaktiverades min låskod (den bad ej om låskod även om jag låste upp som vanligt), men det åtgärdades genom att gå in och sätta lösenkoden på nytt.

Nu fungerar den precis som den ska när det gäller låst eller inte låst.

Verkar vara något problem vid överförandet av inställningarna från iOS 4.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 22:48
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag hade samma problem när jag precis uppdaterat min 3GS. När jag använde nya genvägen till kameran första gången så inaktiverades min låskod (den bad ej om låskod även om jag låste upp som vanligt), men det åtgärdades genom att gå in och sätta lösenkoden på nytt.

Nu fungerar den precis som den ska när det gäller låst eller inte låst.

Verkar vara något problem vid överförandet av inställningarna från iOS 4.

Låskoden försvinner alltid vid återställning.

Ursprungligen av zappee:

Låskoden försvinner alltid vid återställning.

Ja men den krävde låskod när jag försökte öppna den första gången, då genom att dra fingret över skärmen.

När jag sedan låste upp med nya kameragenvägen så försvann låskoden. Eftersom jag och Clavius upplevde samma problem verkar det vara ett problem med migreringen iOS4-iOS5.

Har även hittat en del andra buggar i iOS5. Internetdelning fungerar t ex sporadisk över USB med min 3GS. Man får anta att de rättas till med nästa uppdatering.

Läs nedan vad som gäller angående återställande av låskoder:

iTunes: About iOS backups

"If an iOS device is protected with a passcode, iTunes prompts you to enter the passcode when you connect to your computer. Once you successfully enter the passcode, iTunes will recognize that device as authorized and you will not need your passcode to back up or sync. When restoring from an iOS 4 (or later) backup, if the device had a passcode set, iTunes will ask if you want to set a passcode (and remind you that you had protected your device with a passcode). iTunes will not ask you to set a passcode when restoring from iOS 3.x and prior backups."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-15 22:25

jag upplever buggen i min iphone 4, dubbel klicka för att få upp kameran, räcker sen att man tryck på home knappen så kommer man in i telefonen..

Ursprungligen av lopet:

jag upplever buggen i min iphone 4, dubbel klicka för att få upp kameran, räcker sen att man tryck på home knappen så kommer man in i telefonen..

Med pass code? Inte min.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-10-16 02:15
Ursprungligen av lopet:

jag upplever buggen i min iphone 4, dubbel klicka för att få upp kameran, räcker sen att man tryck på home knappen så kommer man in i telefonen..

Inte min, kommer då till att ange lösen. iPhone 4 iOS 5.0 (9A334)

  • Medlem
  • 2011-10-16 09:27
Ursprungligen av lopet:

jag upplever buggen i min iphone 4, dubbel klicka för att få upp kameran, räcker sen att man tryck på home knappen så kommer man in i telefonen..

Samma här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-16 11:58
Ursprungligen av lopet:

jag upplever buggen i min iphone 4, dubbel klicka för att få upp kameran, räcker sen att man tryck på home knappen så kommer man in i telefonen..

Du kan inte bara testa att avaktivera lösenordsfunktionen och sen aktivera det igen för o se om det hjälper?

Ursprungligen av Kajan:

Du kan inte bara testa att avaktivera lösenordsfunktionen och sen aktivera det igen för o se om det hjälper?

Vilket det gjorde i mitt fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-16 14:02
Ursprungligen av hansfilipelo:

Vilket det gjorde i mitt fall.

Det var ju bra

Trådskaparen är ju som bortblåst så vet ju inte om det funkat för han än heller

Bevaka tråden