Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åtkomst NAS via ytterligare access-punkt i hemma-nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har behov av att koppla en extra access-punkt (D-link DAP-1360) till mitt befintliga hemma-nätverk bestående av en trådlös router och NAS.

När jag kopplar in access-punkten (LAN-koppling till router och sen trådlöst mellan dator och access-punkt) kan jag komma åt internet (som går via router) men inte min NAS. Någon som vet hur jag kan få till detta?

Det finns ett antal lägen på min access punkt (access point, bridge, bridge with access point etc). Just nu had jag läget "access point", då jag inte riktigt förstår tillämpningen av övriga och får dem ej heller att fungera.

Tack för hjälpen!

Du måste köra bridge (alternativt bridge with access point, om du vill att den ska fungera som en AP).
Detta så att den kommer att ligga på samma nät som din NAS.

Tack för svar. Då ska MAC-adress anges antar att detta är routerns MAC-adress? I inställningar finns följande fält:
"Remote AP Mac:
1. <tom input-ruta>
2. <tom input-ruta>
...
8. <tom input-ruta>"

Ska jag här ange hela mac-adressen i ett av fälten (dvs 00265AC9C2C2) eller hur ska input-fälten tolkas? Får ej tillgång till NAS när jag anger hela mac-adressen i ex. första inputfältet, dock fortsatt tillgång till internet.

Vad är det för skillnad på "bridge" och "bridge with AP"?

Red: Behöver jag även göra några inställningar i router?

Senast redigerat 2011-10-15 11:11

Nu har jag fått det att funka så att jag kommer åt min NAS via "bridge with AP"-läget. Dock kommer jag inte åt min Mac Mini (ex. skärmdelning eller via iPhone / iPad ex. styra Itunes via "Remote"-app). Är det någon inställning som jag behöver göra i Mac Mini?

Varför kommer jag åt NAS men inte Mac Mini - båda är kopplade till routern som nu bevisligen är bridgad?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-10-16 07:44

Har inte koll på den modellen men testa stänga av dhcp och ställ den på första läget vanlig AP. Men koppla in kabeln i LANporten och inte wan

1
Bevaka tråden