Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudöverföring i realtid mellan Mac och PC

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-17 21:55

Min syster bor i Göteborg och har en rejäl PC med windows 2000, eller kanske XP, och ADSL. Jag flyttar snart till Stockholm, har en iMac 233 Revision A med system 9.2 (nej, jag tänker inte byta till X än), och kommer snart skaffa ADSL.

Jag vill snuva Telia på samtalstaxan när jag pratar med min syster. Med andra ord: Jag behöver ett system som gör att jag och min syster kan prata i realtid med hjälp av datorerna. På PC är det en enkel match antar jag... där finns säkerligen en uppsjö av program, varar flera säkerligen också är mer eller mindre gratis. På mac är ju verkligheten en helt annan. Vad finns det för program att tillgå? Finns det några som är gratis (dum fråga tror jag)? Fungerar det överhuvudtaget? Jag menar... konvertering mellan Mac och PC har ju alltid varit ett problem, oavsett vad det rör sig om.

// Linus Enström

Jag har använt en del system för att prata online med andra personer. Dessvärre är det inte bandbredden som ställer till det mesta besväret, det är "latancy". Dvs, en fördröjning som gör att samtal blir irriterande för man tänker på fördröjningen hela tiden istället för vad man pratar om. Dom programvaror jag körde hade dom här problemen även när man satt på samma LAN och det blir bara värre ju fler routrar man passerar på vägen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-17 23:39

Men kan man köra streamat på något vis då? Och det här snacket om IP-telefoni, vad är det för något? Är det någon annan företeelse?

Jo, tekniken har säkert blivit bättre sedan jag provade. Grundproblemet kvarstår dock. Ett paketbaserat nätverk med massa routrar som gör att latancy mellan två godtyckliga punkter på internet blir förhållandvis hög. Iallafall för samtal. Det är alltså inte bristen på bandbredd som förstör, utan fördröjningen. Det här vet varenda game-kiddie. Det är höga pingtider som sabbar deras onlinespel.

Bandbredd kan man jämföra med hur stora paket posten delar ut. Frekvens är hur ofta posten delar ut dom. Om du skall spela korrespondenschack med din kompis i Göteborg så kommer det att vara bristen på frekvens i postutdelningen som kommer att göra att ert parti kommer att ta veckor, det spelar ingen roll att ni övertalar posten att bära ut brev på 1 ton styck. Vill du däremot skicka din nyhuggna stenstaty till din kompis är det såklart bra att posten fixar det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
...
Bandbredd kan man jämföra med hur stora paket posten delar ut. Frekvens är hur ofta posten delar ut dom. Om du skall spela korrespondenschack med din kompis i Göteborg så kommer det att vara bristen på frekvens i postutdelningen som kommer att göra att ert parti kommer att ta veckor, det spelar ingen roll att ni övertalar posten att bära ut brev på 1 ton styck. Vill du däremot skicka din nyhuggna stenstaty till din kompis är det såklart bra att posten fixar det.

Jag måste säga att du får till ganska pedagogiska och coola liknelser ibland (oftast?)

//Mikael

Tack, det gjorde mig glad att du tycker så.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-18 13:09
1
Bevaka tråden