Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om iPhone

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2011-10-17 19:27

Hej
Är intresserad av att köpa en smartphone och har några frågor om iPhone4. Är inte alls insatt i detta och vill ha en ”lättlärd” telefonen och vad jag förstått är den användarvänlig.

Att den inte har Flash vad innebär detta? När används Flash?

Är det lätt att byta simkortet?
-vill kunna använda en dumlur av olika anledningar då och då utan att ha flera abonnemang

Om man har filmer i mobilen går det att använda iPhonen som mediaspelare och se filmen på en vanlig TV?
-koppla upp den med någon HDMI kabel eller dylikt

Hoppas på svar. Tack på förhand.

Flash används mycket mindre nu på nätet, det brukar vara för att visa film och en del spel är gjorda i Flash.
Inget du kommer sakna.
Androidlurar HAR flash i vissa fall, men det går knappt använda det på en mobil iaf...

Simkortet är av ytterst litet micro-sim-typ, det passar inte i många andra lurar som oftast vill ha vanligt SIM.
Satsa på ett exta kort istället, ett sådant brukar kosta minimalt mer per månad.
Att sitta och köra ett gem i sin iPhone för att få ut sim-kortet kommer sluta illa om du gör det 5 ggr i veckan.

Det finns en HDMI-adapter, men att införskaffa en Apple TV 2 kommer vara en grymt mkt bättre lösning.
Då får du trådlöst Airplay - du kan streama filmera till TV'n... ca 1100:- värt varenda öre.

• Medlem
  • International user
  • 2011-10-17 19:32
Ursprungligen av Gladan:

Hej
Är intresserad av att köpa en smartphone och har några frågor om iPhone4. Är inte alls insatt i detta och vill ha en ”lättlärd” telefonen och vad jag förstått är den användarvänlig.

Att den inte har Flash vad innebär detta? När används Flash?

Spel/Reklam/o.s.v

Ursprungligen av Gladan:

Är det lätt att byta simkortet?
-vill kunna använda en dumlur av olika anledningar då och då utan att ha flera abonnemang

Ja

Ursprungligen av Gladan:

Om man har filmer i mobilen går det att använda iPhonen som mediaspelare och se filmen på en vanlig TV?
-koppla upp den med någon HDMI kabel eller dylikt

Hoppas på svar. Tack på förhand.

Ja, den har TV-ut

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2011-10-17 19:43

Tack för svaren! Lite följd frågor

Citat:
"Det finns en HDMI-adapter, men att införskaffa en Apple TV 2 kommer vara en grymt mkt bättre lösning.
Då får du trådlöst Airplay - du kan streama filmera till TV'n... ca 1100:- värt varenda öre."

Förstår jag det hela rätt att det "räcker" med en HDMI kable och adapter för att se filmen på TV?

Korkad fråga kanske men vad är Apple TV 2?

Ursprungligen av Gladan:

Tack för svaren! Lite följd frågor

Citat:
"Det finns en HDMI-adapter, men att införskaffa en Apple TV 2 kommer vara en grymt mkt bättre lösning.
Då får du trådlöst Airplay - du kan streama filmera till TV'n... ca 1100:- värt varenda öre."

Förstår jag det hela rätt att det "räcker" med en HDMI kable och adapter för att se filmen på TV?

Korkad fråga kanske men vad är Apple TV 2?

Gå in på apples hemsida så har du all information både om uppkopplingar och ATV (Apple TV):)

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2011-10-17 19:59

Tack! Återkommer om det finns fler frågor efter genomläsning.

Ursprungligen av Gladan:

Tack! Återkommer om det finns fler frågor efter genomläsning.

Välkommen till forumet! Ett tips är att söka på forumet eller att googla på dina frågor som kanske dyker upp. Finns mycket info på interwebs

Apropå microSIM så brukar det följa med en adapter som gör att du kan använda microSIM:et i en vanlig SIM plats.

Här kan du se rätt bra hur det funkar med AirPlay mot en Tv (som har en AppleTv2 inpluggad)

Spegling med AirPlay från iPad 2 och iPhone 4S till Apple TV | MaxiMac

Jag lånar denna tråden lite för en fråga jag inte själv kan lösa

När jag ringer ett samtal så fungerar allt bra, men så fort jag kopplar in mitt apple headset så fortsätter micen på iphonen att vara igång. Det betyder att jag aldrig kan lägga telefonen i fickan å bara snacka i handsfree. Har provat massor med olika handsfrees för att se att det inte va dom som spökade.

Fattar inte vad felet kan vara..

• Avstängd
  • 2011-11-28 23:49
Ursprungligen av razorfisk:

Jag lånar denna tråden lite för en fråga jag inte själv kan lösa

När jag ringer ett samtal så fungerar allt bra, men så fort jag kopplar in mitt apple headset så fortsätter micen på iphonen att vara igång. Det betyder att jag aldrig kan lägga telefonen i fickan å bara snacka i handsfree. Har provat massor med olika handsfrees för att se att det inte va dom som spökade.

Fattar inte vad felet kan vara..

Sån't spök kan uppstå om man inte för in kontakten ända in, eller som dom också säger... full av ludd...

Kanske navelludd i jacket?

• Medlem
  • 2011-11-27 16:26

Eller åtminstone ludd... Fick jag första gången jag tog med mig telefonen. Men pillade ur det med en pincett innan jag anslöt någonting till bottenporten.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-28 21:46

Bör vara en plastpincett då, eftersom det finns matningsspänning på kontakten.

• Medlem
  • 2011-11-28 22:31
Ursprungligen av kenjon:

Bör vara en plastpincett då, eftersom det finns matningsspänning på kontakten.

Jag använde vanlig metalpincett, men var inte inne i själva porten och rotade, utan bara greppade det ludd som hängde utanför själva porten.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-28 23:52

Mitt första "luddproblem" löste jag genom att linda genomskinlig tape med klistret utåt till en smal pinne för att fånga upp allt det ludna i hålet. Observera att detta görs på egen risk!

1
Bevaka tråden