Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö-problem efter uppgradering till iOS 5

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har försökt hitta något på detta men inte hittat svar, ber om ursäkt om jag missat ngn tråd.

Efter jag uppgraderade till iOS 5 ( 3GS) verkar det som om min ämnesrad inte längre fixar åäö utan ersätter det med ? i en svart fyrkant (finns säkert ett bättre ord för tecknet... )

Har någon annan råkat ut för det och i så fall hur löste ni det?

Jag tog backup innan uppgradering och gjorde en återställning av musik, appar osv. allt verkade funka bra men jag fick inget mail igår kväll.

Idag dök det upp ett gäng mail upp till ca 6 dagar gamla som nya mail och de som hade åäö i ämnesraden visade i stället "frågetecknen".

Ska jag resetta skiten och installera om allt igen? (har Mobile Me)

MVH / jocke

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-10-17 20:48

Låter som om du har fått fel på språkinställningarna.

Om jag kollar Inställningar/Internationellt så är Språk, Röststyrning, Regionsformat svenska.
Tangentbordet är Svensk-Pro.

Jag valde också svenska i inställningsguiden, är nästan hundra på det, men man vet ju aldrig helt säkert..

Nåt annat jag kan ha missat?

Uppdatering

Jag har två mailkonton i fånen, ett .me och ett comhem.

Det verkar som det bara är comhemkontot som strular när jag skickar testmail från bägge kontona till bägge kontona.

Ursprungligen av jockeapa:

Uppdatering

Jag har två mailkonton i fånen, ett .me och ett comhem.

Det verkar som det bara är comhemkontot som strular när jag skickar testmail från bägge kontona till bägge kontona.

Ja, det är Comhem som är problemet med teckenkodningen. Jag har inga problem med detta, men så använder jag inte Comhem.

Det är en bugg, jag har samma problem med en annan mailleverantör
ämnesraden visas korrekt överallt förutom i min telefon med IOS 5, och det fungerade bra innan uppgradering

Tack för svaren,
jag kollar vidare med comhems kundtjänst (... ...)om det är nåt de kan hjälpa mej med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-18 14:27

De kommer förstås att hävda att det är Apples fel. Men tryck på att det funkar med "alla" andra leverantörer.

Ursprungligen av kenjon:

De kommer förstås att hävda att det är Apples fel. Men tryck på att det funkar med "alla" andra leverantörer.

Det är Apple fel, det fungerade innan uppgraderingen till IOS5

sedan kanske inte teckenenkodningen är helt ok, skall forska lite i detta
men som sagt fungerar det i alla mailprogram, telefoner, webmail m.m och det fungerade innan IOS5

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-18 19:28

Bara för att det fungerade innan betyder inte att det är fel nu. Det kan ha varit fel förut (hos båda två), och nu är det rättat hos Apple. Jag säger inte att det är så, men det kan vara så.

Ursprungligen av kenjon:

Bara för att det fungerade innan betyder inte att det är fel nu. Det kan ha varit fel förut (hos båda två), och nu är det rättat hos Apple. Jag säger inte att det är så, men det kan vara så.

Jaha, så Apple har gjort rätt och alla andra har gjort fel menar du
låter som vanligt när en Applefanatiker har talat

Vi fick iPhone 4s på jobbet nu januari 2012 och det är med andra drygt 100 personer som har detta problem. All mail via jobbets exchangeserver har problem med svenska tecken i ämnesraden.
Som Comhemanvändare privat så har jag detta problem på min iPhone 4 också, men först efter installation av iOS5.

Jag letade efter en inställning för teckenkodningsstandard men den verkar inte finnas.

Ursprungligen av Svante S:

Vi fick iPhone 4s på jobbet nu januari 2012 och det är med andra drygt 100 personer som har detta problem. All mail via jobbets exchangeserver har problem med svenska tecken i ämnesraden.
Som Comhemanvändare privat så har jag detta problem på min iPhone 4 också, men först efter installation av iOS5.

Jag letade efter en inställning för teckenkodningsstandard men den verkar inte finnas.

Vad säger exchangeadmin? Har de kollat sin konfig? Jag kör exchange på min 4s mot en amerikansk leverantör och har inga problem med svenska tecken så det låter som att det ligger på serversidan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-01-28 15:52

Jag testade att skicka ett email från min hemmaemail till min jobbemail som körs på Lotus Notes.
Med vår Notes Traveler-app kan vi ta emot dessa på våra mobiler, i mitt fall min nya iPhone 4S.
Email ramlar in i vanliga Mail-appen på telefonen.

Inga som helst problem med ÅÄÖ (eller åäö).

1
Bevaka tråden