Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 2011 är okontaktbar.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min snubbe flyttade till Malmö. Innan flytten packade han omsorgsfullt ner sin 21''-iMac i originalförpackningen och tog med sig den på tåget. Väl framme startade datorn utan problem, och han hann använda den två kvällar innan katastrofen slog till.

Fas 1: Klockan och Airport uppdateras inte. När han håller markören över menyraden längst upp, eller försöker använda Finder, blir den en badboll, men alla andra program flyter på bra. Han arbetar vidare i flera timmar utan problem. Steam, Firefox, Skype är alla igång.

Fas 2: Han bestämmer sig för att starta om datorn för att bli av med problemen. Vit skärm, grått äpple, oändlig snurra vid uppstarten. Den tar onormalt lång tid på sig, och efter 10 min blir skärmen helt blå. Han låter den stå åtskilliga minuter innan bestämmer sig för att prova någonting annat. Av en händelse råkar han sätta datorn i vila istället för att stänga av den när han slinter till på powerknappen. När han väcker datorn igen är den igång, har kontakt med internet och Steam kör på som vanligt (han kan se sina kontakter och vad de för tillfället spelar, exempelvis). Han kan röra musen, och markören flyttar på sig, men det går inte att klicka på någonting. Samma sak gäller tangentbordet, inga knappar fungerar. Skall tilläggas att själva tangentbordet är trådbundet. Han provar alla USB-kopplingar utan framgång.
Nu tar han fram MacOSX-skivan (Snow Leopard) och sätter in den för att försöka starta från skivan. Datorn läser skivan och den dyker upp på skrivbordet. Man kan dock fortfarande inte interagera med något.

Fas 3: Han startar om, igen, och håller C intryckt för att läsa från skivan. Man hör hur skivan surrar, men samma sak händer som förra gången. Bortsett från att man hör skivan tugga förändras inte den vita laddningsskärmen. Efter lika lång tid som förra gången blir skärmen blå. När skärmen väl blir blå går det att åter igen söva och väcka datorn för att komma in i 'zombieläget' som beskrivs i Fas 2.

Han har provat alla tänkbara USB-kombinationer, men eftersom man hör hur datorn försöker läsa skivan när man trycker in C-tangenten vid omstart och eftersom man ser hur markören rör på sig, tror han inte att det är där problemet ligger.

Nu vänder jag mig till er, kära 99-are, på min särbos vägnar. Låter det här bekant? Vad kan man göra? Finns det något att göra? Antar att det är raka vägen till en verkstad...

Ni kan testa att sätta datorn i "target-mode"... Alltså firewire koppling mellan två datorer, starta imac'n och håll inne t. Skärmen kommer visa en firewire ikon. Kommer den ikonen upp och ni kan komma åt hårddisken från den andra datorn så kan ni ju säkerhetskopiera all data, testa en skivkontroll/reperation.

Kommer inte hårddisken upp i den andra datorn kan ni om ni vill lämna in den på en verkstad (om ni har garanti borde ni ringa Apple support), ni kan ju även byta hårddisken, inte så svårt guide finns på ifixit.com, vilket är billigare än att lämna in den på verkstad.

Lite tips från en kille som har en imac vars hårddisk krashat förr och bytt ut själv.

PS. Förklarar gärna ytterligare om ni vill ha förklaring, klockan är ju ganska mycket och jag är rätt trött... DS

1
Bevaka tråden