Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera en cd-rw med skivverktyg?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-05 14:35

Jag har en cd-rw som jag vill radera med skivverktyg. den är skrivskyddad och jag lyckas inte ändra behörigheten för att låsa upp skrivskyddet; "Ett oväntat fel uppstod (felkod 45)". Vad betyder det och vad skall jag göra?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-06 10:53

Ingen som vet något?

• Medlem
  • 2003-09-06 11:41

Vad jag vet så går det bara att bearbeta hårddiskar med Skivverktyg.

Skall du radera en CD-RW så får du väl använda brännarprogrammet.
Toast eller vad du nu kör.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-06 14:24

Jo, det går att radera CD-RW med Skivverktyg.

Vet inte vad man ska göra. Jag har iofs haft liknande problem med fulskivor (Clas Ohlson) som inte går att radera när man bränt en gång. Har aldrig lyckats lösa det dock...

Helt fantastiskt otroligt! Jag har varit på väg några gånger att skriva samma fråga själv. Hur i all sin dar gör man? Mitt skivverktyg under 10.1.5 hade fått fnatt, funkade inte radera CDRW, hängde skivverktyg. Efter installation av 10.2.6 trodde jag faktiskt det skulle funka, men ICKE!!! Vad är det för skit Apple säljer? CDRW-skivorna jag testat är Sony och Fuji och för att få det att funka måste jag starta om i OS 9 och använda dess skivverktyg. Otroligt! Jag kör Powerbook 550.

• Oregistrerad
  • 2003-09-07 00:00

jag formatterade en 4-12X rw skiva som levererades med en lite-on brännare för länge sen. Funkade fint som fisken (10.2.6) och sen brände jag med den i apples backup program. Inga problem.

Antar att det hänger på vilken skiva man kör? Har en Aopen skiva med, ska testa att formattera den. Har faktiskt aldrig använt det, men man kan ju bränna direkt ifrån finder, går ju att få fram en "burn" knapp i varje finderfönster om man vill.

Jag kör toast

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-09-07 12:20

Jag har använt mig av DiskCopy för att radera och bränna CD-skivor. Heter det programmet SkivVerktyg på svenska?

Nej, Disk Copy heter Skivavbildning på svenska. Skillnaden är att "Skivavbildning" är till för i första hand att kopiera ihop filer till en stor fil (image) som sedan datorn kan hantera som en egen enhet. "Skivverktyg" däremot ska fixa och formatera olika enheter. Och att radera en CDRW borde vara den enklaste sak i världen...

Nukethenick, att formatera en tom CDRW klarar min dator också av, utan några dyra brännarprogram. Problemet uppstår när man ska radera en redan använd skiva. Det ska man inte behöva köpa Roxio Toast för.

Frazze, jag ska testa Disk Copy också. Tack för tipset.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-09-08 09:03

Jag löste samma problem genom att radera/formatera den i min PC.Sedan var det bara att stoppa den i macen.Omständigt och dumt.Men det fungerade.

• Oregistrerad
  • 2003-09-08 10:13

nej det var disk copy jag använde visade det sig, det kan formattera skivor utan problem. (Och min skiva var full med pc prylar så...)

Varför ska du nödvändigtvis göra det i skivverktyget när det går med disk copy?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nukethenick:
nej det var disk copy jag använde visade det sig, det kan formattera skivor utan problem. (Och min skiva var full med pc prylar så...)

Jag vet inte om du ställer frågan till PJW eller mig, men jag tar ändå åt mig. Jag visste inte om Disk Copys möjlighet innan och jag är glad att det verkar funka bra. Hoppas bara att du menar Disk Copy under OS X...
Vad beträffar Svivverktyg så är ju det det självklara valet när man vill radera något. Då blir man putt när man har köpt en 30.000-kronorsdator och det självklara inte fungerar tillfredställande. Och när det självklara inte funkar så bryr man sig ju inte om att leta efter en funktion i ett annat program som inte är självklart (enligt mig...).

Puh, va' mycke' text...

• Oregistrerad
  • 2003-09-08 15:42

Ok, lite dum och malplacerad fråga:

Om jag bränner en CDRW med ljud från t ex iTunes, kan jag då sedan bara radera den med något av verktygen ni nämner ovan och spela in nytt innehåll på den?

Stödjer iTunes det? Stödjer CDRW det?

Det finns ingen möjlighet att förstöra en CDRW-skiva genom att bränna den med ett program som inte fattar att det är en CDRW?

/Nollkoll

"Om jag bränner en CDRW med ljud från t ex iTunes, kan jag då sedan bara radera den med något av verktygen ni nämner ovan och spela in nytt innehåll på den?"

-Ja.

"Stödjer iTunes det? Stödjer CDRW det?"

-Ja.

"Det finns ingen möjlighet att förstöra en CDRW-skiva genom att bränna den med ett program som inte fattar att det är en CDRW?"

-Nej, ett program som bränner CDRW kan bränna CDRW. Om den inte kan det så kan den inte det... :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nukethenick:

Hurra! Jag blir aldleles lyklcig! Hur bra som helst att raedra CDRW-skvior med Skivabvilnding!

Tack, Nuke!

• Oregistrerad
  • 2003-09-09 13:03

Själv har jag aldrig haft problem med att radera billiga clas ohlsson-skivor med DiskUtility, även om det är en aningen omständigt.
Det var tills jag hittade CD-Erase, vilket funkar mycket smidigare.
http://www.skrysak.com/jeff/mac/

håll till godo.

1
Bevaka tråden