Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samma Aperture-bibliotek på flera datorer?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-10-24 10:43

Just nu har jag bara en iMac, men funderar på att utöka maskinparken med en MBA el MBP.

Min fråga är om det går att köra samma Aperture-bibliotek på två olika datorer. Vill ju kunna grovredigera och katalogisera bilderna på den bärbara, för att sen kunna göra finliret på iMac:en. Måste biblioteket ligga på en server för att det ska uppdateras automatisk på båda datorerna? Eller går det att lösa på ngt annat sätt`?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-10-24 15:59

Beror sig helt på hur du har tänkt dig att importera bilderna. Jag kör allt på en extern FW800 disk och importerar till Aperture library. På så sätt är det bara att flytta disken till nästa dator. Alla ändringar följer med. Jag har även i visa info om disken markerat "Bortse från behörigheter"(tror jag att det står) då kan alla användare på datorn komma åt biblioteket. Alla vill ju inte ha det så men min fru och jag delar hellre än att ha dubbelt av allt. Sedan är det också en baggis att ta backup på den extern med CCC, Super Duper eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-16 21:32

Fortsätter på tråden, liknande fråga.

Vi är två personer som jobbar med samma projekt, och vill gärna ha samma bildbibliotek, Aperture (iphoto funkar också), och tillgängligt på kontoret men även, hemma på resa etc., och lägger man till nya bilder ska det uppdateras hos den andre.

Precis som bildström fast en egen mapp, droppbox är en möjlighet, men det skulle vara skönt med en egen lösning
Vi har tillgång till OSX Lion server, går det att på något sätt att mappa ett projektmappa på servern så att den uppdateras strömmand.

Just nu handlar det bara om att välja ut bilder, ge dem bra nyckelord, korrigering och redigering av bilderna är inte aktuellt ljust nu, men projektfilen skulle vara skönt om man kunde dela på något sätt (vi behöver inte någon versionshantering just nu).

1
Bevaka tråden