Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4S - går ej att stänga av 3G manuellt?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som testat en iPhone 4S i Sverige som kan verifiera detta? Talade med Telia men de har inte hört något om detta.

På Engadget står där att det "...most likely on a carrier-by-carrier basis." Men jag har inte sett någon med en iPhone 4S kommentera att det fungerar. Detta kan bli tråkigt om man bor/jobbar i gränslandet mellan 2G/3G och telefonen hoppar mellan dessa.

iPhone 4S lacks "Enable 3G" switch -- Engadget

Japp, det skrivs redan om det på forumet i iPhone 4S-tråden tror jag det var.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-24 18:13

Men är det bara på iPhone 4S eller är det iOS 5 med?

Ursprungligen av Jawhns:

Men är det bara på iPhone 4S eller är det iOS 5 med?

Isf 4S eftersom valet finns kvar på min iPhone 4 med iOS 5.

Bara på iP4s

Jag använder det dagligen, eftersom Telias täckning där jag bor är urusel. För att kunna ringa, och ta emot samtal MÅSTE jag slå av 3G.

Det där var inga bra nyheter. Hoppas på en uppdatering!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-25 07:24
Ursprungligen av jonas.larsson:

Jag använder det dagligen, eftersom Telias täckning där jag bor är urusel. För att kunna ringa, och ta emot samtal MÅSTE jag slå av 3G.

Det där var inga bra nyheter. Hoppas på en uppdatering!

Slår inte telefonen automatiskt över till GSM?

Ursprungligen av jonas.larsson:

Jag använder det dagligen, eftersom Telias täckning där jag bor är urusel. För att kunna ringa, och ta emot samtal MÅSTE jag slå av 3G.

Det där var inga bra nyheter. Hoppas på en uppdatering!

Någon som hört/vet något mer om funktionen eventuellt kommit / kommer tillbaka i något uppdatering?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-10-25 09:07
Citat:

Slår inte telefonen automatiskt över till GSM?

Antagligen så försöker telefonen gå från ett fungerande 2G(GSM) till 3G trots att 3G inte har tillräcklig täckning. Vilket resulterar i avbrutna samtal.

Utöver denna anledningen ser jag två goda skäl att kunna stänga av 3G manuellt: då man vill spara på batteriet eller då man befinner sig utomlands och vill gardera sig mot en saftig faktura utifall att någon app skenar.

Råkar Spotify dra igång när man besöker Thailandet föredrar jag GPRS framför 3G...

Ursprungligen av reboot81:

Antagligen så försöker telefonen gå från ett fungerande 2G(GSM) till 3G trots att 3G inte har tillräcklig täckning. Vilket resulterar i avbrutna samtal.

Utöver denna anledningen ser jag två goda skäl att kunna stänga av 3G manuellt: då man vill spara på batteriet eller då man befinner sig utomlands och vill gardera sig mot en saftig faktura utifall att någon app skenar.

Råkar Spotify dra igång när man besöker Thailandet föredrar jag GPRS framför 3G...

Inställningen för data utomlands är Settings / General / Network / Data Roaming.
Den är inte aktiverad default så ingen risk att det sker om man inte aktivt aktiverat det.

Jag tror valet att stänga av 3G kommer tillbaka i en uppdatering från Apple.

  • Medlem
  • 2011-10-26 17:03
Ursprungligen av keptang:

Jag tror valet att stänga av 3G kommer tillbaka i en uppdatering från Apple.

Jag hoppas du har rätt! Men jag förstår inte varför funktionen plockades bort från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-26 17:54

Jag tror det har att göra med det nya chipsetet som skall klara både GSM och CDMA, och att det inte klarar av att stänga av 3G-delen. Trist, har en 3G-stapel hemma hos mig men full EDGE täckning.

Fem staplar på EDGE behöver inte betyda högre fart än en 3G stapel;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-26 19:33

Nej men den tappar samtal på en 3G-stapel, glömde nämna det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-26 19:40

Och sen står den och växlar mellan 3G och EDGE också, vilket SUGER batteri...

exakt! problemen kan bli många om man bor där det är dålig täckning.

tappade samtal/telefonsvarare ist för framkomna samtal/sämre batteritid om telefonen hoppar mellan edge/3g.
hoppas inte detta beror på att det inte är möjligt med den nya hårdvaran :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-05 17:26

Det har inte kommit någon uppdatering till 4S än. Om den kommer vet nog bara Apple. Skicka Feedback till dem.

Ursprungligen av kenjon:

Det har inte kommit någon uppdatering till 4S än. Om den kommer vet nog bara Apple. Skicka Feedback till dem.

Nu kommer nog snart 5.0.1 men det återstår att se om den funktionen kommer i den versionen av betan.

Ursprungligen av kenjon:

Det har inte kommit någon uppdatering till 4S än. Om den kommer vet nog bara Apple. Skicka Feedback till dem.

Jag vet att det inte kommit någon reguljär uppdatering - jag tänkte närmast på en för utvecklare - där kan det i så fall synas.;)

Finns fortfarande inte med i officiella 5.0.1 på 4S, men däremot är den kvar i 3GS.
Just i samband med resor där jag ändå inte använder datatrafiken så kommer jag verkligen att sakna möjligheten att stänga av 3G för att spara batteri...

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Finns fortfarande inte med i officiella 5.0.1 på 4S, men däremot är den kvar i 3GS.
Just i samband med resor där jag ändå inte använder datatrafiken så kommer jag verkligen att sakna möjligheten att stänga av 3G för att spara batteri...

Det är bara hoppas att det kommer så småningom även i 4s. Undrar varför Apple tagit bort möjligheten ? Finns säkert en anledning - men vad ? Nu skall jag i ärlighetens namn säga att jag tycker det fungerar över förväntan ändå. Det var värre med iPhone 4 - där jag alltid när det gick - stängde av 3G. Någonting har hänt till det bättre i 4s (antenn ?) där jag inte på samma vis upptäcker att jag tappar kontakt (i3G).
Men det vore ändå skönt att kunna välja själv.

Det har med det nya GSM/CDMA-chippet att göra. iPhone 4 CDMA har inte denna switch.
Jag är tveksam till att valet kommer tillbaka, kan vara så att det nya kombinerade GSM/CDMA-chippet inte stöder det.

Oavsett vilken telefon jag haft (3GS/4/4S), så har jag aldrig stängt av 3G.

Vi får se..

Ursprungligen av keptang:

Det har med det nya GSM/CDMA-chippet att göra. iPhone 4 CDMA har inte denna switch.
Jag är tveksam till att valet kommer tillbaka, kan vara så att det nya kombinerade GSM/CDMA-chippet inte stöder det.

Oavsett vilken telefon jag haft (3GS/4/4S), så har jag aldrig stängt av 3G.

Vi får se..

Då är det nog inte mycket att hoppas på - bra med en förklaring. Att jag "stängde" av 3G på dom tidigare telefonerna var "bara" på grund av Telias mottagning vid/i bostaden. "Inget nät" var vanligare än tvärt om. För att inte tala om batteriförbrukningen under allt "sökande".
Nu verkar det som jag skrev - vara ett mindre problem - det funkar oftast - trots Telia........:tveksam:

Eh jag får aldrig 3G mottagning ändå med Telia (Lidköping), så jag har inget att stänga av

  • Medlem
  • 2011-11-13 14:02

När man stänger av mobildata, så släcks även 3G-symbolen. Är ni helt säkra på att den kör på 3G-nätet i alla fall?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

När man stänger av mobildata, så släcks även 3G-symbolen. Är ni helt säkra på att den kör på 3G-nätet i alla fall?!

Nej, det beror ju på din täckning. Men spelar det någon roll? 3G är ju bara viktigt vid just datatrafik.

  • Medlem
  • 2011-11-13 14:28
Ursprungligen av Capeman:

Nej, det beror ju på din täckning. Men spelar det någon roll? 3G är ju bara viktigt vid just datatrafik.

Nej inte för mig, men nu handlade ju tråden om huruvida det går att stänga av 3G eller inte. Som jag ser det är svaret ja på den frågan.

Men det var ju det vi var inne på tidigare (i en annan tråd), 3G symbolen visar bara vilken databärare du använder. Stänger du av mobildata så försvinner den symbolen. (för att du inte använder någon databärare längre, varken EDGE eller 3G) Den har inget med vilket nät du använder för röst att göra..

Alltså avsaknaden av 3G symbolen behöver alltså inte betyda att du använder 2G nätet. Utan kan bero på att du använder WiFi (då med WiFi symbolen istället) eller att du inte använder mobildata.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-13 15:06

Och det betyder inte heller att 3G-chipsetet är avstängt (vilket sparar batteri).

  • Medlem
  • 2011-11-13 15:13

Hade varit kul med en app som visar vilken teknik som används för röstsamtal. Igår fick jag se både 3G-loggan, ringen (GPRS gissar jag) och E:et för edge, på en och samma kväll. Det var lite spännande.

Bevaka tråden