Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö i IPTC info i bilder

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får inte med åäö i IPTC infon när jag lägger upp bilder på min OSX server.Det blir bara en konstig text.

Litet hus på äng blir:

Litet hus pŒ ·ng

Jag skriver in texten i photoshops filinfo.

Är det någon som vet vad felet kan ligga

Tacksam för hjääälp

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-05 19:41

Hur visar du IPTC-informationen? Är det en hemsida, eller på något annat sätt? Ligger informationen inbakad i bildfilen eller i en extern fil?

Problemet består i att IPTC-informationen är kodad i Unicode (UTF-8), och OSX-server försöker visa den med MacRoman (alternativt ISO 8859-1).

Beroende på hur informationen presenteras kan man lösa problemet på olika sätt. Men i grund och botten måste servern/klienten instrueras att visa texten med rätt kodning (UTF-8).

På servern ligger det en webbaserad bildarkivprogramvara "imagefolio" gjord i cgi. Det är dit jag laddar upp bilder. IPCT infon ligger inbakad i bildfilerna. Jag kan i efterhand ändra de konstiga nufforna till åäö.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-05 23:00

Det är förmodligen så att cgi-programmet spottar ur sig en html-sida som är kodad i ISO 8859-1. Om du kan Perl (eller vad nu cgi:n är programmerad i) så kan du förmodligen ändra hur sidorna ska kodas. Annars är du nog utlämnad till att ändra allt på den publicerade sidan på webben.

Prova att öppna cgi-filen i en textredigerare och sök efter 8859-1 och byt ut mot utf-8, så kanske det löser sig. Värt att prova iaf.

Kanon
skall prova
återkommer med resultatet

1
Bevaka tråden