En fråga här: om man har en extern hårddisk med ett system på (eller inte) borde en teoretisk lösning vara att koppla in den externa disken, starta datorn från system-DVDn och installera systemet på den externa disken. Då detta är klart startar man datorn med den externa disken som startenhet och försöker rädda alla data som finns på den interna HDn (om den monteras vill säga)?
Detta är en väg jag hade gått om jag inte haft tillgång till en annan Mac. En extern backupdisk är helt nödvändigt att skaffa i vilket fall som helst.
Installerar man Mac OS X på en extern hårddisk och använder den som nödstartskiva borde ju den skadade disken teoretiskt sett vara relativt säker eller kvarstår riskerna?
Som mer permanent säkerhetsåtgärd rekommenderar jag tveklöst minst en extern hårddisk som klonats med Carbon Copy Cloner. Har man ett stort iTunes-bibliotek eller andra filer som gör att man vill spara dessa på en större disk, skaffa två extra hårddiskar. Då har man backupen säkrad.
Jag kör numera med två externa 1 TB-diskar, en är klon av den interna HDn och den andra lagrar iTunes-biblioteket (det är också lagrat på den klonade disken).