Om två veckor ska jag befinna mig på en arena och styra en storbildsskärm och ljud från mitten på arenan. VGA-anslutningen som ger bildskärmen är tillgänglig i ett serverrum. Förra året drog vi knappt 50 m skarvad VGA-kabel (tre kablar) vilket var lättstyrt från planen men det uppstod glapp då folk trampade på kabeln och signalen brast under sändning som gick att återupprätta ett par minuter senare.
Ett halvår senare använde jag samma storbildsskärm i ett annat syfte. Då skulle även ljud spelas men ej synkat till bilden. Då styrdes ljud från ett kontrollrum och en dator stod i serverrummet (se delar av exempelbild) och styrdes med Screen Sharing från kontrollrummet. Som mellanhand användes en airport express.
Vid detta tillfälle kommer det krävas ljud synkroniserat med bilden och tanken är att återigen styra med VNC och en airport express som länk. Testade därför hemma att strömma ljud från master-dator till styrdator (med SoundFly) så att ljudet kunde plockas ut ur denna med 3,5mm-kontakt. Tyvärr uppstod grov fördröjning på airport-expressnätverket. Testade då med att skapa ett dator-datornätverk och då var fördröjningen knappt märkbar (klart godkänd för ändamålet). tyvärr är avståndet för stort för dator-dator.
Så här är kopplingen tänkt att se ut:
Mina tänkbara lösningar:
1. 50 m 3,5mm hane till 2xRCA.
fördelar: ingen fördröjning, bra ljudkvalité?
nackdelar: Kan gå sönder då den måste dras där folk går. Finns det så lång sladd?
lösningar: Hänga upp i taket?
2. Annan strömningsmjukvara
Önskar förslag på sådan
3. Annan basstation för att undvika fördröjning
airport extreme?
annan?
4. Överföra ljud på annat sätt, mediaströmmare?
5. Överföra bild på annat sätt?
ps. Använder helst Mac men krävs PC så kan jag köra bootcamp.
Väldigt tacksam för svar!
MVH