Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes pumpar!! =(

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-05 23:49

Märker när jag lyssnar på mp3 filer som jag gjort i iTunes att ljudet pumpar och går mot dist. Vad beror detta på? Kör 160kbps inga intelligenta inställningar eller vad det heter osv. Låter skit rent utsagt. Detta på en PBG4/400. Nåt lurt?

/F

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-06 00:09

Insämmer! Ibland förändras nivån på ljudet, det låter som det pumpar. Klart irriterande. Har inte kommit på varför tyvärr men är mycket intresserad om någon vet mer...

har du igång eq'n?

med fel inställning dvs

• Medlem
  • 2003-09-06 08:57

Hur ska EQ'n vara inställd då? Kör någon preset som heter "Electronic" och förförstärkaren står precis på mitten. Vad gör förresten denna och hur bör den stå?
Skulle bli lycklig om ni hjälpte mig fixa detta.

Mvh
Fredrik

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-06 12:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Märker när jag lyssnar på mp3 filer som jag gjort i iTunes att ljudet pumpar och går mot dist. Vad beror detta på? Kör 160kbps inga intelligenta inställningar eller vad det heter osv. Låter skit rent utsagt. Detta på en PBG4/400. Nåt lurt?

/F

Kolla om det här hjälper:
iTunes > Inställningar > stäng av Ljudförbättrare

• Medlem
  • 2003-09-06 14:08

Konstig funktion! Förresten, det kan inte vara utjämningen av volymen på de olika låtarna som kan störa? Har nämligen den funktionen på.

/F

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-06 17:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Konstig funktion! Förresten, det kan inte vara utjämningen av volymen på de olika låtarna som kan störa? Har nämligen den funktionen på.

/F

Jag har också den funktionen på och allt är OK fast jag har G4 med Soundstick.

Läste någonstans att just den sk ljudförbättrare kan göra ljudet sämre och rekommenderas och stängas av.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-06 17:52

Man ska stänga av funktionen som jämnar ut volymen på låtarna. Alltså om vissa låtar har för hög/låg volym så justeras den så att alla låter lika högt. Den funktionen kan ställa till med just detta problem enligt vad jag har förstått av att läsa andra diskussioner här.

Inställningar -> Effekter -> Ljudkontroll.

• Medlem
  • 2003-09-07 09:23

I mitt fall verkar det som att det var ljudförbättraren som orsakade pumpningen. Tog bort denna och nu är allt frid och fröjd igen...

/F

• Oregistrerad
  • 2003-09-20 15:58

Det är en helt vanlig kompressor egentligen. Och felinställda kompressorer pumpar. Om ni lyssnat på sportradio ngn gång kan liknande saker uppstå, fast åt andra hållet. Bakgrundsvrålet "pumpar" när kommentatorn snackar. Då är limiting / ducking felinställt. På Carolas konsert på grönan var prylarna felinställda, så när hon sjöng för försiktigt klipptes mycket av hennes röst bort. Ett gränsvärde som måste överskridas för att en s k "gate" ska öppnas. Kompressorer är svinbra grejer, men i fel händer blir det svindåligt... Automatik litar jag inte på, så stäng alltid av "ljudförbättrare" och sån't.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-20 21:30

För den pet-nogranna:
Själv har jag stängt av ljudförbättring och nivå-automatik. Detta påverkar naturligtvis.

Trots detta pumpar iTunes emellanåt. Det är inte oerhört framträdande men klart störande för noggranna öron.

Själv misstänker jag att Apple inte gjort detta system med automatik-justeringar tillräckligt stabilt.

1
Bevaka tråden