Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LED-blixt vid varningar?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Visby
  • 2011-11-02 22:44

Testade att slå på denna funktion under hjälpmedel. Men funkar det bara som i mitt fall bara när skärmlåset är ? Och vilka andra "varningar" än sms, samtal och larm/påminnelser funkar detta på? Mail fungerar te.x ej i mitt fall. Ganska bra funktion annars

• Medlem
  • International user
  • 2011-11-02 23:43

Ja den blinkar bara när telefonen är låst och släckt. Ganska meningslöst att blinka när du sitter och t.ex. spelar ett spel då du ändå kommer se notifieringen.

Dom varningar du har nämnt är det som jag har uppmärksammat också, vill personligen inte ha det på mail för då kommer batteriet ta slut snabbt..

Funktionen har Apple antagligen "lånat" från Jailbreakarvärlden då jag haft det så väldigt länge via BiteSMS men då enbart på min fru. Tycker det är ett utomordentligt sätt att markera att något händer, speciellt vid dom tillfällena man har den på ljudlös.

• Medlem
  • 2011-11-03 03:21
Ursprungligen av Cokey:

Ja den blinkar bara när telefonen är låst och släckt. Ganska meningslöst att blinka när du sitter och t.ex. spelar ett spel då du ändå kommer se notifieringen.

Dom varningar du har nämnt är det som jag har uppmärksammat också, vill personligen inte ha det på mail för då kommer batteriet ta slut snabbt..

Funktionen har Apple antagligen "lånat" från Jailbreakarvärlden då jag haft det så väldigt länge via BiteSMS men då enbart på min fru. Tycker det är ett utomordentligt sätt att markera att något händer, speciellt vid dom tillfällena man har den på ljudlös.

Hur får du frun att blinka?

• Medlem
  • International user
  • 2011-11-03 08:21
Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur får du frun att blinka?

Hehe trycker på knapparna. Men det kan vi ta i en annan tråd på ett annat forum

• Medlem
  • Mariefred
  • 2011-11-03 00:23

Då har jag en följdfråga som blivande iPhone-ägare. Ger den ifrån sig en blixt direkt vid inkommen aktivitet, eller tar den och flashar till med jämna mellanrum allteftersom? Är det bara en snabb blixt tappas ju själva funktionen då man i såna fall måste ha ögonen riktade mot mobilen för att upptäcka den, men så här korkat kan det väl knappast inte fungera?

Jag tycker detta hade varit bra även för Mail, antar att man inte kan välja till detta i denna låsta OS-värld?

Det blinkar till 2 gånger snabbt. Fungerade perfekt för att få min uppmärksamhet i mörka Sverige

• Medlem
  • Mariefred
  • 2011-11-03 10:59
Ursprungligen av wilhelmsson:

Det blinkar till 2 gånger snabbt. Fungerade perfekt för att få min uppmärksamhet i mörka Sverige

OK, så inga upprepade blinkningar som man kan ställa in? Varannan minut, varje minut etc? Hela grejen med en LED-notifikation är ju (i mitt fall) att man ska kunna dra upp telefonen en bit ur innerfickan i jackan och se ifall det har hänt något, aha, LEDen blinkar, låser upp telefonen, se där, ett missat samtal. Om jag är hemma har jag såklart inte mobilen på ljudlös, vilket innebär att ljusskenet blir överflödigt.

Förstår att vissa kanske tycker detta är bra, men jag förstår inte alls syftet då jag aldrig har telefonen inom synhåll när jag har den på ljudlös (möten etc). Då är det i regel bara iPhone kvar som saknar någon form av LED-notifikation, synd tycker jag. Och varför är det egentligen bara Nokia som är smarta nog och se till att både klocka och händelser syns lite lätt på mobilskärmen även när telefonen är låst! Hur smidigt är inte det?

Aja, väntan fortsätter, kanske iOS 6...

• Medlem
  • Visby
  • 2011-11-03 06:54

Ok. Nej visst är det onödigt att den blinkar när håller på med telefonen när jag först aktiverade funktionen fick jag inte blinkningarna att funka alltid även om skärmlåset va på. Fixade sig med en hardreset.

Hade gärna sett att det funkade på mail med. Men då får jag max 5-10 /dag

Inga upprepade blinkningar vad jag märket, brukar inte vänta på att låsa upp telefonen när jag ser att något hänt

Den är väl till för handikappade att lägga märke till telefonen? En döv kanske inte känner av vibrationen så bra.

• Medlem
  • Mariefred
  • 2011-11-03 11:32

Inga upprepade blinkningar vad jag märket, brukar inte vänta på att låsa upp telefonen när jag ser att något hänt

Den är väl till för handikappade att lägga märke till telefonen? En döv kanske inte känner av vibrationen så bra.

Då missuppfattade du mig! Hur vet/ser du att något har hänt? Jag använder idag LED-notifikationen dagligen. Skönt att bara dra upp mobilen en bit för att se om någonting har hänt. Jag har mobilen på ljudlös flera timmar under dagarna då den inte får störa, då fungerar detta klockrent. Men det är som sagt egentligen bara iPhone, tyvärr, som idag saknar denna funktion.

Ursprungligen av nox:

Då missuppfattade du mig! Hur vet/ser du att något har hänt? Jag använder idag LED-notifikationen dagligen. Skönt att bara dra upp mobilen en bit för att se om någonting har hänt. Jag har mobilen på ljudlös flera timmar under dagarna då den inte får störa, då fungerar detta klockrent. Men det är som sagt egentligen bara iPhone, tyvärr, som idag saknar denna funktion.

Jag började använda det igår när jag såg denna tråden, så inte hunnit testa så mycket. Men när jag haft mobilen i sängen eller på skrivbordet, iPhone med baksidan neråt, så har jag sett ljus från undersidan.
Vet inte riktigt om man kan se det iGENOM byxorna.

Du använder inte iPhone idag antar jag?

• Medlem
  • Mariefred
  • 2011-11-03 12:53

Jag började använda det igår när jag såg denna tråden, så inte hunnit testa så mycket. Men när jag haft mobilen i sängen eller på skrivbordet, iPhone med baksidan neråt, så har jag sett ljus från undersidan.
Vet inte riktigt om man kan se det iGENOM byxorna.

Du använder inte iPhone idag antar jag?

Sitter på en hel del iOS-prylar, iPod Touch, iPad etc, men har aldrig ägt en iPhone nej. Har kört Android under den moderna smartphone-epok som för ett tag sedan infunnit sig här i världen. Just nu är dock en iPhone 4S i allra högsta hastighet på väg hem till min dörr, ska ge den en chans och se ifall jag kan klara mig utan diverse "Androidfunktioner", som ofta har varit ganska vitala. Dock blir jag lite upprörd så här på förhand när jag inser att jag uppfattat vissa saker annorlunda, bland annat detta med LED-notifikationen som nu tyvärr inte kommer kunna nyttjas i de situationer så som jag använder min mobil. Men men, vi får se om jag klarar mig ändå... :).

Ursprungligen av nox:

Sitter på en hel del iOS-prylar, iPod Touch, iPad etc, men har aldrig ägt en iPhone nej. Har kört Android under den moderna smartphone-epok som för ett tag sedan infunnit sig här i världen. Just nu är dock en iPhone 4S i allra högsta hastighet på väg hem till min dörr, ska ge den en chans och se ifall jag kan klara mig utan diverse "Androidfunktioner", som ofta har varit ganska vitala. Dock blir jag lite upprörd så här på förhand när jag inser att jag uppfattat vissa saker annorlunda, bland annat detta med LED-notifikationen som nu tyvärr inte kommer kunna nyttjas i de situationer så som jag använder min mobil. Men men, vi får se om jag klarar mig ändå... :).

Man kan ställa in så att vissa notifikationer upprepas, det kanske uppfyller dina önskemål
Det finns många olika inställningar för just notifikationer, de just jag använder är nog inte de du kommer använda ?:P

• Medlem
  • Mariefred
  • 2011-11-03 14:22

Man kan ställa in så att vissa notifikationer upprepas, det kanske uppfyller dina önskemål
Det finns många olika inställningar för just notifikationer, de just jag använder är nog inte de du kommer använda ?:P

Ahh, trevligt, upprepande notifikationer tackar vi för! Dock återkommer vi återigen till problemet att notifikationen i såna fall måste notifiera mig precis i det lilla ögonblick som jag drar upp telefonen ur fickan och sen stoppar ner den igen, blir jäkligt tricky!

Ärligt talat, det är sjukt enkelt att bara trycka in låsknappen för att skärmen ska lysa upp och du ser om något hänt. Hoppas du inte tycker detta är ett vägande argument för att införskaffa en iPhone. Om det är det skulle jag börja titta på Jailbreak, pratades tidigare i diskussionen om en JB app som löser ditt problem.

• Medlem
  • Mariefred
  • 2011-11-03 14:38

Det är väl ingen deal breaker, men samtidigt något som jag ser som en vettig funktion. Finns en anledning till att många exempelvis uppskattar Sony Ericsson för att alltid ha en LED-lampa i fronten för inkommande aktiviteter, även om det är lika lätt att väcka skärmen med ett knapptryck på dessa som på iPhone. Det är ju trots allt de små detaljerna som skiljer proffsen från amatörerna.

Man kan förmodligen idag hitta alla möjliga alternativa lösningar till problem på de flesta mobilerna. Dock är man som användare ute efter en sån felfri användarupplevelse som möjligt.

Nu ska jag inte tjata sönder detta, vet du dock vad det var för trevlig JB-app ni pratade om tidigare :)?

Ursprungligen av nox:

Det är väl ingen deal breaker, men samtidigt något som jag ser som en vettig funktion. Finns en anledning till att många exempelvis uppskattar Sony Ericsson för att alltid ha en LED-lampa i fronten för inkommande aktiviteter, även om det är lika lätt att väcka skärmen med ett knapptryck på dessa som på iPhone. Det är ju trots allt de små detaljerna som skiljer proffsen från amatörerna.

Man kan förmodligen idag hitta alla möjliga alternativa lösningar till problem på de flesta mobilerna. Dock är man som användare ute efter en sån felfri användarupplevelse som möjligt.

Nu ska jag inte tjata sönder detta, vet du dock vad det var för trevlig JB-app ni pratade om tidigare :)?

Lampa hit o lampa dit, blir nästan för "klottrigt" med massa olika lampor kameror sensorer osv... Det ska vara stilrent och det tar MAX 1-2 sekunder att ta upp telefonen och kolla om det hänt något That's that...

Andra inlägget i tråden

Ursprungligen av Cokey:

• Medlem
  • Mariefred
  • 2011-11-03 15:29

Man kan ha allt det där men ändå göra en stilren mobiltelefon, gäller bara att tänka ut några smarta lösningar! Önskar man själv jobbade med denna typ av utveckling, då skulle jag ge er den mest ultimata mobilen :).

Ska kika in BiteSMS, tack!

Senast redigerat 2011-11-03 15:59

Det enda jag kan klaga på min iP4 olåst är att den ibland kan vara seg. Inte hittat någon bättre telefon på marknaden

Men såklart, hade jag fått bestämma hur telefonen skulle vara utformad så skulle det vara ett chip i en lins till ögat. tjoho

• Medlem
  • Mariefred
  • 2012-01-22 00:25

Någon som provat FlashEnhancer?

Den ska tydligen ha en hel del inställningar för notifikationer med LED-lampan, dock kommer jag inte underfund med ifall den blinkar till endast vid tillfället då något händer eller om man kan ställa in den på att upprepa blinkningen med jämna mellanrum tills dess att man upptäcker den och låser upp telefonen.

Ursprungligen av nox:

Någon som provat FlashEnhancer?

Den ska tydligen ha en hel del inställningar för notifikationer med LED-lampan, dock kommer jag inte underfund med ifall den blinkar till endast vid tillfället då något händer eller om man kan ställa in den på att upprepa blinkningen med jämna mellanrum tills dess att man upptäcker den och låser upp telefonen.

Det är väl bara att testa? Eller läsa här t.ex. FlashEnhancer Uses Your iPhone's LED Flash For BlackBerry-like Notifications | Redmond Pie så har du svaret.

• Medlem
  • Mariefred
  • 2012-01-22 17:33
Ursprungligen av keptang:

Det är väl bara att testa? Eller läsa här t.ex. FlashEnhancer Uses Your iPhone's LED Flash For BlackBerry-like Notifications | Redmond Pie så har du svaret.

Läste den där recensionen tidigare men fann ändå inte ut huruvida inställningarna kring intervall etc för Mail, SMS (som är mest intressant) fungerar eller inte.

Svårt att prova när telefonen är ouppackad och plomberad fortfarande :). Vet som sagt inte om jag ska köra på iPhone eller om jag eventuellt ska hoppa på WP7-tåget då jag tröttnat lite på Android. Vore kul att testa något nytt så en Lumia 800 lockar. iOS är man väl bekant med sen tidigare men vi får väl se. Ger det några dagar till sen får mobilen kanske se dagens ljus :).

Ursprungligen av nox:

Läste den där recensionen tidigare men fann ändå inte ut huruvida inställningarna kring intervall etc för Mail, SMS (som är mest intressant) fungerar eller inte.

Svårt att prova när telefonen är ouppackad och plomberad fortfarande :). Vet som sagt inte om jag ska köra på iPhone eller om jag eventuellt ska hoppa på WP7-tåget då jag tröttnat lite på Android. Vore kul att testa något nytt så en Lumia 800 lockar. iOS är man väl bekant med sen tidigare men vi får väl se. Ger det några dagar till sen får mobilen kanske se dagens ljus :).

Om det där är en dealbreaker för dig skulle jag välja en annan telefon.

Notifieringar på låsskärmen ger för de allra flesta tillräcklig funktionalitet. Jag vet att du i en annan tråd sa "att det kräver att man slår på skärmen" men på en telefon som inte har någon LED som blinkar så går det banne mig inte att hitta någon lösning som inte kräver att skärmen slås på.

Alternativet skulle vara att använda blixten - men den är avsedd för annat och lär dra betydligt mer ström än en LED och lysa betydligt kraftigare.

Och vad händer vid en systemuppdatering där jailbreaket slutar att fungera?

Summa summarum: om du vill ha den funktionalieten, välj en annan telefon

• Medlem
  • International user
  • 2012-01-22 00:31

Inte prövat men tänk på att det är en ganska skarp blixt/led vi pratar om.

Såsom du vill ha det så kommer det troligen bli ganska störigt t.ex. Om man sover och den ligger och lyser upp HELA rummet ideligen. Jag lovar lika lång tid som det tar för dig att titta på din Sony Ericsson och leta efter den svaga lampan så hinner du på en iPhone nudda home knappen och se om du missat något.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-22 17:01

Och eftersom notifikation via LED finns med som standard, så borde de ha fixat något mer, t ex upprepade blinkningar.

Ursprungligen av kenjon:

Och eftersom notifikation via LED finns med som standard, så borde de ha fixat något mer, t ex upprepade blinkningar.

Ja, info finns ju i länken i mitt inlägg ovan..

Notifier+ finns också som gör liknande saker.

1
Bevaka tråden