Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tramsig retro-trend

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LaHe:

På engelska heter det slide-rule, på svenska har jag för mej räknesticka.

• Avstängd
  • 2011-12-05 23:27
Ursprungligen av LCR:

På engelska heter det slide-rule, på svenska har jag för mej räknesticka.

Iofs rätt, men lite lurigare än så hade jag tänkt mig

Ursprungligen av LaHe:

Iofs rätt, men lite lurigare än så hade jag tänkt mig

En fot... 12"...

Hm, fast det är en sko, inte en fot... En dansk sko, troligen gjord i Portugal. En röd matta.

Nope...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-05 23:25

Åh, en klassisk räknesticka! Jag har nog min kvar också någonstans....

• Avstängd
  • 2011-12-05 23:50

Lite på väg där Vet inte om jag ska svara eller vänta på flera gissningar...

Ursprungligen av LaHe:

Lite på väg där Vet inte om jag ska svara eller vänta på flera gissningar...

Lite svårt då jag inte ser vad räknestickan säger, fast det kanske inte har med saken att göra?!...

• Avstängd
  • 2011-12-06 00:05

Sko, räknesticka och röd handduk... finns en röd tråd där om man vill

• Avstängd
  • 2011-12-06 08:49

Haha, nä, man ville kunna ladda om den... utan att riskera få in ströljus

Ladda om den? Inte engångspatroner väl? Hur får du fast filmen på spolen? Väldigt smala fingrar?

Det här vet du säkert, men det finns faktiskt fortfarande "flergångspatroner" där det bara är att skruva av ena gaveln. Lätt som en plätt - särskilt med de av plast. Laddade själv lite grand under främst 80-talet, och på slutet av den analoga eran (när jag slutat ladda själv) var dessa patroner bra att ha när någon kamera eller vanlig patron strulade och filmen skulle iväg till labbet utan att ljusskadas. Ligger säkert kvar ett gäng i någon låda någonstans - här kastas inget minsann!

Kalt 35mm Cassette For Bulk Film NP11137-1 B&H Photo Video

• Avstängd
  • 2011-12-06 09:26

Om du kommer ihåg trådens titel så handlar det här om retro fast den fortfarande används, så för mig sen sent 60-tal typ.
FYI så klippte man av en snutt i slutet och tejpa fast nya filmen på den

Edit: på den tiden hade man inte gott om pengar när man gick i skolan, iaf inte jag och mina foto-kompisar

Spara en snutt i slutet? Då kan man ju inte få ut bild 37 (eller 38). Fattig student, pffft... Luxury, som Monty Python skulle uttryckt det!

• Avstängd
  • 2011-12-06 10:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Spara en snutt i slutet? Då kan man ju inte få ut bild 37 (eller 38). Fattig student, pffft... Luxury, som Monty Python skulle uttryckt det!

Efter första rullen fick man ut upp till 45 bilder om kassetten höll måttet Kunde skita sig också om filmen gick för trögt så man knäppte en 45-50 bilders "dubbel" exponering :/ men med anpassade längder gick det bra, man lärde sig...

Monthy Python är alltid kul

• Avstängd
  • 2011-12-09 20:13

Nähe, inga gissningar... En TORR FOT ryms i dojan...
Slå mig inte

Bevaka tråden