Skrevs ursprungligen av dj_zeppe
går det att göra i cubase då? jag öppnade en ringsignal i cubase sx och hela midifilen var på ett spår. jag asignade "universal sound module" till det spåret och man började känna igen låten. trummor och sånt fanns där men det var piano på alla instrument-melodier.
Jag brukar göra arrangemang i ett notprogram som heter Finale. För att få lyssning brukar jag använda Quicktimes inbyggda synth som följer GM-standarden hyfsat bra. När arrangemanget är klart exporterar jag arret som midi-fil. Importeras detta i Cubase får varje instrument en kanal om man så vill. Ställs in i exporten.
Du kan ju också spela upp med Quicktime synthen vald i Cubase och skapa din musik direkt i Cubase också. Sedan exportera som midi-fil. Använder du Quicktime synthen kommer du också förmodligen närmre resultatet som det kommer låta i telefonen. Åtminstone jämfört med dina högkvalité ljud i Reason. Du får nog laborera med midi-exporten där också om telefonen kräver en midi-fil som lägger alla kanaler på ett spår.
Har ingen telefon som klarar midi-filer själv tyvärr, så jag vet inte vad som krävs.