Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljudisolerad låda för dator

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har ett redigeringsrum och har datorn i rummet. det är otroligt störande ljud från datorn.

jag funderar därför på att bygga en ljudisolerad låda att ställa den i.

Finns det sådana att köpa?

Är det någon som byggt något liknande som kan ge mig tips hur de gjorde?

alla tips är toppen

Vad sägs om detta?

Vilken dator är det som väsnas så - om det är MDD så skulle jag hellre satsa på ett kit från Verax Om du bygger in den så kan du få problem med värmealstringen.

Olle

• Oregistrerad
  • 2003-09-07 15:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael E
Vad sägs om detta?

Jag har byggt något liknade innan jag såg "detta" :). Min låda är baserad på ett stomme av ett IKEA köksskåp med tillhörande dörr. Skåpet har inget fönster, men för övrig är det samma ide och det fungerar mycket bra. Tipset är att köpa en lämplig "låda" på IKEA´s fyndavdelning, då kan man komma billigt undan. Min lösning fungerar mycket bra och det blir rejält tystare. Om du vill ha ännu tystare så kan du köpa ljudisoleringsmator hos någon biltillbehörsfirma, typ Micro, Biltema, mfl. Fäst mattorna på skåpets insidor samt insidan av dörren, se också till att ljudisolera skarven mellan dörr och skåp. Se upp med värmen, datorn måste få ordentligt med kylning annars blir den "instabil". Med programet ThermoInDock kan du hålla koll på tempen, det vill säga om din datormodell har stöd för detta.

datorn är en dual 1ghz ej mdd, tror att det var den första dual 1ghz modellen - quicksilver

min fru är möbelsnickare så jag hade tänkt att hon skulle bygga en låda, med dörrar både fram o bak, så att det är enkelt att komma åt sladdar osv.

sen så hade jag tänkt om det går att köpa någon insugningsfläkt och en utsugningsfläkt. en uppe o en nere.

insidan hade jag tänkt mig den billiga varianten att köra ägg-karonger - den varianten utan lock, typ 20 ägg i eller vad det nu är.

Det finns antar jag fläktar som kan styras av en termostat för kylningen.

hur låter detta - något spontant tips.

• Oregistrerad
  • 2003-09-07 15:59

fru som snickrar möbler, coolt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-07 16:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
datorn är en dual 1ghz ej mdd, tror att det var den första dual 1ghz modellen - quicksilver

min fru är möbelsnickare så jag hade tänkt att hon skulle bygga en låda, med dörrar både fram o bak, så att det är enkelt att komma åt sladdar osv.

sen så hade jag tänkt om det går att köpa någon insugningsfläkt och en utsugningsfläkt. en uppe o en nere.

insidan hade jag tänkt mig den billiga varianten att köra ägg-karonger - den varianten utan lock, typ 20 ägg i eller vad det nu är.

Det finns antar jag fläktar som kan styras av en termostat för kylningen.

hur låter detta - något spontant tips.

Ett tips: sätt hjul på lådan! Mycket praktiskt när man ska dammsuga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
fru som snickrar möbler, coolt

visst e det

och ja hjul ska det vara på.

någon som vet var man kan köpa lösa fläktar

Jag har gjort bygget som länkas till ovan, men använt limmade furuskivor. Värme leds direkt fr fläkten på baksidan via ett 100 mm ventilationsrör. Det fungerar hyggligt med värmeavledningen, har en termometer fr Clas Ohlsson med ställbart larm. I somras när det var som varmast så tvingades jag dock köra med öppen dörr efter ett par timmars gång (vid +34 inne i boxen).

1
Bevaka tråden