Ett skumt problem som jag lyckades lösa innan jag hann posta, men nån annan kanske kan bli hjälpt av det:
Jag har en spellista i iTunes som synkas automatiskt till min iPhone. Nånting har nu blivit fel vilket gör att den inte synkar korrekt. Åtta album vägrar helt enkelt att försvinna från telefonen, även om dom inte längre finns kvar i spellistan i iTunes.
Tömmer jag spellistan och sen gör en synk, så ser jag att 1,76 GB fortfarande används till Ljud på telefonen. Tittar jag under Musik på telefonen (i iTunes), så ligger alla låtarna där, men dom går inte radera (vilket inte heller ska fungera när man synkar musiken). Albumen finns och går att spela på telefonen.
Klickar jag i "Hantera musik och videor manuellt" så kan jag radera alla låtarna på telefonen och Ljud-stapeln i iTunes går ner på 0 GB. Men när jag sen återgår från att hantera musiken manuellt så kopieras dessa 1,76 GB tillbaka till telefonen!
Annan musik kan jag lägga till och ta bort i spellistan och det synkar korrekt, det är just dom här albumen som aldrig vill försvinna!
Jag har manuellt raderat musiken i Music.app (swipe vänster) och då går statusen ner till 0 GB, både på telefonen och i iTunes, men låtarna ligger ändå kvar när man tittar under Musik i iTunes (även om dom inte går att spela) - och så fort jag synkar kopieras låtarna tillbaka.
Jag har återställt telefonen, men efter att allt synkats och återställts klart så var musiken tillbaka... (kanske för att jag återställde till en säkerhetskopia).
Jag har testat olika spellistor - spelar ingen roll. Jag har lagt till just dessa album i spellistan, synkat, tagit bort albumen från spellistan och synkat igen - spelar ingen roll.
Är det nåt idiotiskt jag helt missat?! Kan man tvinga en ombyggnad av musikbiblioteket på iPhonen (telefonen är ej jailbreakad)? Jag använde DiskAid för att manuellt ta bort all musik och jag plockade bort filen MediaLibrary.sqlitedb (den fil där jag hittade referenser till den aktuella musiken) - men det strulade bara ännu mer (kanske inte så konstigt iofs).
Lösning: Efter att jag ändrat lite i ID3-taggarna (lade till en bokstav i Artist) på dom aktuella albumen, så visste inte längre iTunes vad som skulle kopieras till telefonen. Efter att jag återställt taggarna så, synkade allt som vanligt igen! Suck.