Bara för att förtydliga vad det egentligen är jag vill;
Jag är lärare på en utbildning i grafisk formgivning. Inte helt onaturligt är vi flera lärare som jobbar där. Noga räknat fem stycken.
Vi kör ett blandat nätverk med ungefär hälften pc och hälften mac (övervägande mac med några maskiner om man ska vara petig).
Alla elevernas hemmappar ligger på en 10.2 server och även om de loggar in på pc så har de samma hemmapp på OSXServern.
Emellanåt behöver vi lärare komma åt elevernas mappar och hämta/lämna filer. Även om jag lagt upp alla lärare som administratörer så kan vi inte komma åt elevernas mappar. Vi har helt enkelt inte tillräcklig behörighet (vafalls!).
Så, antingen måste man sitta och ändra rättigheter på samtliga mappar på servern och dessutom hålla efter eftersom vi inte har rättigheter att lägga saker i nya mappar skapade av eleverna. Eller så kan man logga in som root och få tillgång till allt på servern.
Och tro mig när jag säger att det inte är sällan!
Skulle jag säga till de andra lärarna att köra ssh istället?!? Tror inte det...
Om det går att lösa på annat sätt än att logga in som root så är jag glad, men jag vill inte sitta och ändra rättigheter på mappar och filer hela dagarna.