Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Bluetooth tangentbordet på två enheter samtidigt ? (iMac och AppleTv)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-10 17:51

Hejsan !

Har sedan tidigare en iMac och har nu även köpt en underbar liten Apple Tv 2. Med denna Apple Tv så fick man med en liten kontroll men har läst att man kan använda sig av ett Bluetooth tangentbord istället (om man ska söka saker på youtube osv)

Testade detta och det gick jättebra att ansluta tangentbordet när datorn var AV. Sätter jag sedan på datorn så kan jag inte ansluta tangentbordet förräns jag stänger av min Apple Tv.

Finns det på något sätt jag kan ställa in så att tangentbordet är anslutet till båda enheterna samtidigt eller iallafall kunna växla mellan dom utan att behöva stänga av någon av dom helt !?

Och när jag ändå håller på å ställer frågor kan jag passa på att fråga om någon vet ifall man kan ställa in fjärrisen jag fick med min Apple Tv att den bara ska ändra på just Apple tv´n ? .. Just nu råkar jag starta/sänka/höja osv min tjejs macbook pro när hon arbetar i samma rum

Tack för svar !

På OS X kan du koppla bort bluetooth-enheter som du vill, i inställningarna eller om du använder menyraden. iOS verkar inte kunna göra detta, så där måste du stänga av bluetooth helt. Vet inte hur det funkar på ATV dock, har bara gjort detta på iPhone.

Det enda du kan göra med fjärrkontrollerna är att antingen paira AppleTV med en fjärr och Macbook pro med en annan, så att de inte svarar på någon annan än sin egen. Det går inte att få fjärren att bara påverka en enhet. Alternativt kan man stänga av IR helt på datorn.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-10 18:32

Tack för snabbt svar. Jo jag testade att koppla ner tangentbordet från datorn men så fort jag börjar trycka på tangentbordet verkar den koppa in tangentbordet helt igen. Ser att man kan stänga av bluetooth helt på samma ställe, får testa det men undrar då hur jag sedan gör för att sätta på bluetooth igen (om jag varken har mus eller tangentbord kopplat)

Hon använder ingen fjärr till sin dator så jag kan absolut stänga av det helt på hennes om det går (vad är IR?). Hur gör jag det?

Som Marcus påpekar. Gå till systeminställningar, säkerhet och integritet och stäng av IR mottagaren. Det är enklast

Ville bara komplettera med sökvägen för jag kommer ihåg när jag försökte att hitta det där:)

Edit: Hoppsan! Du hann emellan där:)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-10 20:08

Fjärrkontrollen är fixad !

Tangentbordet är fortfarande oklar. Jag kan som sagt välja att "koppla från" den från bluetooth men då verkar jag ens inte hitta den på min ATV samt att den kopplas på på datorn så fort jag trycker på tangentbordet. Är mitt enda alternativ att stänga av bluetooth helt från datorn ? Hur sätter jag igång bluetooth igen isånafall ? (om jag varken har igång mus eller tangentbord, orka koppla in en USB mus bara för det)

1
Bevaka tråden