Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning med både BT och wifi?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Numera i iOS5 så när man slår på internetdelning så får man alternativen att slå på både bluetooth och wifi, eller via USB-kabel.
Vilken vits är det med att ha igång både bluetooth och wifi samtidigt?
Vad är "bäst" kontakt mellan iPhone och MBP, wifi eller Bluetooth?
Eftersom jag alltid försöker spara batteri så måst jag sen se till att stänga av en utav dem. Onödigt jobb för mig varje gång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-10 22:33

På 3GS så kan man bara välja BT och sladd så antar att det är bättre med wifi för att få mig att byta telefon.. Eller snabbare i varje fall!

Valet "BT eller WIFI" har väl funnits sen 3Gs'n? Jag kunde iaf välja WIFI på min 3G när jag väl hade den.

Nä, Personal Hotspot via WiFi kom med 4:an (och finns bara på 4 och senare).

iPhone: System requirements for Personal Hotspot

Ursprungligen av keptang:

Nä, Personal Hotspot via WiFi kom med 4:an (och finns bara på 4 och senare).

iPhone: System requirements for Personal Hotspot

Har du rätt i! Tänka sig vad huvudet kan sitta snett 04.02 på morgonen!

  • Medlem
  • 2011-11-12 10:51

Vad man kan göra är att man kan slå av BT manuellt och bara köra på wifi, jag inbillar mig att wifi drar mindre ström.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-14 20:48
Ursprungligen av Dalle:

Vad man kan göra är att man kan slå av BT manuellt och bara köra på wifi, jag inbillar mig att wifi drar mindre ström.

Just nu hittar jag ingen bra referens, men bandbredd (alltså i korthet hur mycket information per tidsenhet du kan få iväg) är proportionell mot effekten. Så bluetooth drar mindre ström än wifi.

iPhone internet tethering shootout | robv.net

  • Wi-Fi is the best tethering option for speed, convenience and features (e.g. multiple connections). I’d recommend connecting the iPhone to mains or USB power to prevent battery drain.

  • USB is the best tethering option for power saving. Keep in mind the power you save on your iPhone will be consumed from the computer battery (if it’s a notebook that’s not connected to mains power).

  • Bluetooth is the worst tethering option and I see no reason why you should use it over the Wi-Fi or USB options!

Jag kör bara WiFi, ett måste också om man vill använda iPhone Personal Hotspot med en iPad.
Smidigare att använda WiFi också iom att telefonen blir en access punkt, och man kan dela med sig, det är trevligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-14 23:27

Öhhh, nej. Det finns inget som säger att en krets drar en viss mängd ström med avseende på bandbredden. En med lägrebandbredd kan dra mer ström.
Däremot brukar uteffekten ge ett visst tips. Och jag tror väl att uteffekten från WiFi är högre än BT, så WiFi borde dra mer ström. Jag har dock inte kollat om det är så.

1
Bevaka tråden