Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa upp iPhone köpt utomlands (lagligt)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-11 21:12

Hej. Om man köpt en iPhone i Frankrike hur ska man gå till väga om man ska låsa upp den lagligt?
Tack på förhand

Går dit där man köpt den och ber om att få den upplåst. Någon operatör i Sverige lär inte låsa upp den tyvärr.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-11 22:06

tänkte skulle kolla med apple direkt om man inte kunde låsa upp den genom dom. vad tror ni om det?

Det tror jag inte, det görs via operatörerna som telefonen är låst till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-12 15:35

Jag läste någonstans på 99.se att 3-butikerna låste upp oavsett operatör. Men om det var en regel eller undantag vet jag inte. De vill väl tjäna pengar, så fråga.

Intressant, hur kan de göra det? Det verkar konstigt, det borde vara de som har låst telefonen som borde låsa upp den.

(Kan i betydelsen: hur klarar de av att göra det? En nyfiken undran)

Ursprungligen av BlackSmp:

...hur klarar de av att göra det?

Som tidigare nämnts (inlägg #4), så görs det via operatörerna, inte av operatörerna.

Operatören skickar väl bara in IMEI-nummer och/eller serienummer till Apple, och sedan gör Apple själva upplåsningen.

Förmodligen väldigt lättförtjänta pengar för 3, vilket förmodligen är förklaringen till att de tar på sig att låsa upp även andra operatörers låsningar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-13 16:39

Tack kenjon ska kolla upp det.. @BlackSmp jag återkommer när jag tagit kontakt med 3 om detta.

Jo, jag hade läst Keptangs inlägg när jag skrev mitt inlägg och jag undrar fortfarande hur en annan operatör än den som telefonen är låst till kan skicka information till Apple och få Apple att låsa upp en telefon som är låst till en annan operatör?

Blev det tydligare nu? Semantiken kring "via" och "av" kan vi lämna därhän eftersom 3 (i detta fall) faktiskt måste göra något om det så bara är att beställa en upplåsning av Apple.

Skämt åsido så tycker jag det verkar konstigt att en godtycklig operatör kan ändra förutsättningarna för andra operatörer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-14 12:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, jag hade läst Keptangs inlägg när jag skrev mitt inlägg och jag undrar fortfarande hur en annan operatör än den som telefonen är låst till kan skicka information till Apple och få Apple att låsa upp en telefon som är låst till en annan operatör?

Blev det tydligare nu? Semantiken kring "via" och "av" kan vi lämna därhän eftersom 3 (i detta fall) faktiskt måste görPa något om det så bara är att beställa en upplåsning av Apple.

Skämt åsido så tycker jag det verkar konstigt att en godtycklig operatör kan ändra förutsättningarna för andra operatörer.

De ändrar inte på förutsättningarna, de låser förstås bara upp dem efter ett år.
Det verkar också som att man får olika svar beroende på om man ringer deras kundtjänst och frågar, mot att gå in i en butik. Men jag har inte själv testat.

Ursprungligen av kenjon:

De ändrar inte på förutsättningarna, de låser förstås bara upp dem efter ett år.
Det verkar också som att man får olika svar beroende på om man ringer deras kundtjänst och frågar, mot att gå in i en butik. Men jag har inte själv testat.

Då är det lite annorlunda, jag tolkade/antog som att man kunde gå in med en ny telefon och få den upplåst på en gång.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-14 23:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Då är det lite annorlunda, jag tolkade/antog som att man kunde gå in med en ny telefon och få den upplåst på en gång.

De gjorde det innan.

Så vitt jag vet så är det inte ens bekräftat att 3 gör upplåsningar på andra operatörers låsningar. Det diskuterades i en annan tråd, men jag tror inte att det framkom några "bevis" där.

Skulle vara intressant att höra från någon som faktiskt har fått en annan operatörs låsning borttagen hos 3 - vilka krav som ställdes, hur det funkade rent praktiskt, osv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-13 18:48

jag kan bekräfta att i samtal med 3 så fungerar det inte att låsa upp telefonen genom dom, dom låser bara upp sina egen lurar. Sen behöver det svaret jag fick betyda att det är så då jag flera tidigare tillfällen fått olika svar från support (andra ärenden), en mer erfaren support person hade säkert kunnat fixa det i vilket fall. Jag fick informationen dock att det finns företag som kan ordna denna upplåsning ändå (jag tror supporten syftade på laglig).

jag ska ta kontakt med apple imorgon men jag är tveksam till att det kommer att gå för det såfall skulle väll alla kunna låsa upp telefoner lite hur dom vill. jag tror ärligt att jag kommer va tvungen att maila operatören som den är låst till i utlandet för att lösa detta.. jag återkommer när jag vet mera för er som är intresserade av kunskapen eller själva är i situationen.

Hoppas att det går bra!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-14 23:00

Det hade varit smutt

1
Bevaka tråden