Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
När jag jobbar med Illustrator så har jag ett vanligt snabbkommando på kringla-1. Tyvärr är det väldigt lätt att istället trycka kringla-F1 på mitt tangentbord, vilket byter skärmupplösning. Finns det något sätt att ändra så F1 inte gör någonting, (alt sätta samma sak som kringla-1)?
Är i liknande funderingar, finns det något sätt att stänga av ⌘-Q för valfritt program?
Jag lyckas lägga till ⌃⌥⌘-E för att avsluta Firefox, vilket fungerar. Men ⌘-Q är fortfarande aktiv, på samma gång som ⌃⌥⌘-E vilket syns i Firefoxmenyn.
F-tangenterna kan man tilldela kortkommandon utan problem, men att ta bort basfunktioner som att avsluta går såvitt jag vet inte i Mac OS. Det går i program som hanterar sina egna kortkommandon, som InDesign. Illustrator är sämre på det.
F-tangenterna kan man tilldela kortkommandon utan problem, men att ta bort basfunktioner som att avsluta går såvitt jag vet inte i Mac OS. Det går i program som hanterar sina egna kortkommandon, som InDesign. Illustrator är sämre på det.
Hm, var gör man detta någonstans? Under Tangentbord verkar det inte fungera att lägga till/ändra kringla-F1. Åtminstone finns inte alternativet någonstans så vitt jag kan se, och det går inte att lägga till ett nytt kortkommando med den kombinationen.
Program kan ha egna kortkommandon till saker som "Quit". Exempelvis gör command + Q inget i World of Warcraft då man ofta nyttjar den kombinationen till annat.
Ändrar jag keyboard shortcuts under system preferences i ex. TextEdit verkar det inte gå att byta kommandot för "Quit" till något annat. Förr i världen hade man nog kunnat göra detta med ResEdit, finns något likanande i OSX?