Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari kraschar på iPad

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-11-22 12:53

Den senast månaderna kraschar Safari tämligen frekvent på min iPad1. Jag har senaste IOS och problemet har inte funnits tidigare. När jag startar Safari efter krasch så öppnar den samma sida som den tidigare kraschat på. Jag kan inte se något system i krascherna, de tycks komma spontant och oregelbundet några gånger om dagen under några timmars surfning. Någon som råkat ut för liknande? Vad göra?

Jag har under de senaste veckorna haft samma problem på min iPad 2. Kan inte riktigt härleda det till något. Kör 5.0.1.

Instämmer! Safari kraschar för mig med... iPad 1 med iOS 5.01...
Förresten, Appstore kraschade nyss också! Första gången sedan juni 2010...?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-22 22:17

Samma, iPad1 5.0.1
Jag gjorde en Återställning. Då fungerade det perfekt. I två dagar
Mercury kraschar den också.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-11-23 10:13

Jag har iOS 5.0, har ännu inte uppgraderat. Så tydligen hänger det inte samman med 5.0.1. Ser dessutom att varje gång den kraschar genererar det en felrapport i "Användning och diagnos" (inställningar-allmänt etc) som indikerar "low memory". Varför?

  • Medlem
  • 2011-12-03 01:20

Exakt samma problem, och samma felrapport. Ingen som stött på ngn lösning?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2011-12-06 16:27

Konstaterade samma sak här. Och inte bara safari som stängde av/kraschade utan även Pages och KeyNote. Stängde ner alla program, startade om iPad och sen jobbade den på utan problem. Är detta alltså lösningen eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-06 16:52
Ursprungligen av swedlad:

Konstaterade samma sak här. Och inte bara safari som stängde av/kraschade utan även Pages och KeyNote. Stängde ner alla program, startade om iPad och sen jobbade den på utan problem. Är detta alltså lösningen eller?

Tyvärr håller inte den heller, iaf inte på fjällans iPad gen 1.

Har en IPad 1 och har samma bekymmer. Dessutom kan den vara rysligt seg när man skriva i adressfältet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-11 07:54

Laddade ner senaste Mercury. När jag nu startar Aftonbldet.se så dyker det upp en Dialogruta. "Memory Warning"

Jag provade följande.
Stängde ner alla Multitaskapplikationer. Gjorde en Hard Reset. Nu får jag ingen varning ang. för lite minne längre.

Får se hur länge det funkar

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-11 10:25

Det funkade inte mer än fem minuter.

Men, nu kan det vara en lösning på G!!!
Hittade en tråd på Apple supportforum om detta och där tipsade dom om följande lösning.

Backa upp i iCloud. Radera allt. Återställ från iCloud.

Nu har jag startat Safari och Mercury ett tiotal gånger. Peppar, peppar........ Men nu funkar det

Senast redigerat 2011-12-11 11:03
  • Avstängd
  • 2011-12-11 10:42

Har samma problem med iPad 1 (4.3.5) och Safari plus en del program kraschar ibland direkt vid uppstart även efter en restart.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-12 20:56

Funkar fortfarande som det ska.
Rekommenderar er som har problem att prova detta.

Återkommer om det blir förändring.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-15 12:17

Jag såg precis att varningen för "Low Memory" i Mercury var avstängd.
Slå jag på den så varnar den. Ofta.
Men inga krascher. Hittills.
Betydligt bättre, mao.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-16 18:55

Kraschade igen
Men, som det också stod i den tråd jag reffar till (tyvärr hittar jag inte igen den) så skulle problemet uppkomma när man synkar iTunes och iPad MED KABEL. Det gjorde jag igår. Anledningen var att det var nödvändigt för att välja "synka via Wifi".
Sedan la jag in filmer och musik med kabeln i.

Nu har jag än en gång gjort som jag skrev i #11
Får se hur det går. Ev. avvaktar jag att koppla i kabeln tills 5.1 kommer och hoppas på en permanent lösning då.

Har en IPad 1 och har samma med samma problem med att Safari går ner.

Att skriva in i adressfältet är otroligt segt och det blir att jag googlar fram sidan i stället. Är mycket besviken över detta. Dessutom händer samma skit med min Iphone 4.

Är det någon som vet hur man kan få bukt med detta?

Ursprungligen av Basilard:

Har en IPad 1 och har samma med samma problem med att Safari går ner.

Att skriva in i adressfältet är otroligt segt och det blir att jag googlar fram sidan i stället. Är mycket besviken över detta. Dessutom händer samma skit med min Iphone 4.

Är det någon som vet hur man kan få bukt med detta?

Läst inlägg #11 och agerat efter det?

Ursprungligen av Goflorp:

Läst inlägg #11 och agerat efter det?

Läst men inte agerat. Det är dessvärre inte en acceptabel lösning för min del. Köpte min iPad 1 för 1,5år sedan och har framtills iOS 5 varit nöjd. Nu går safari ner ideligen, har tex fått skriva om detta inlägg 2 ggr. Det är inte alls kul att ha köpt en produkt för ca 5 lax som 17 månader senare inte klarar av att utföra det den var designad att göra <surfa>. Andrahands värdet på IPad 1 är därmed kört i botten. Får trösta mig med att min iPod classic och en god bok.

På min ena iPad2, kanske båda t o m (ska kolla det), så tokkraschar Safari. Men det sker bara när jag försöker skriva ett inlägg på ett bilforum, och endast på detta forum. Kan läsa forumet, logga in och allt inga problem, men så fort jag försöker skriva ett inlägg så hinner jag till halva första meningen eller så sen rasar Safari och jag hamnar på hemskärmen. Startar om Safari och inget finns kvar av mitt skrivförsök och försöker jag igen så kraschar det. Sker varje gång. Började efter jag uppdaterade till senaste skarpa iOS-versionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-01-10 23:34
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

På min ena iPad2, kanske båda t o m (ska kolla det), så tokkraschar Safari. Men det sker bara när jag försöker skriva ett inlägg på ett bilforum, och endast på detta forum. Kan läsa forumet, logga in och allt inga problem, men så fort jag försöker skriva ett inlägg så hinner jag till halva första meningen eller så sen rasar Safari och jag hamnar på hemskärmen. Startar om Safari och inget finns kvar av mitt skrivförsök och försöker jag igen så kraschar det. Sker varje gång. Började efter jag uppdaterade till senaste skarpa iOS-versionen.

Det tror jag mer orsakas av något script i det forumet än av Safari på din iPad.

Ursprungligen av zinned:

Det tror jag mer orsakas av något script i det forumet än av Safari på din iPad.

Mycket möjligt, jag vet bara att det kraschar men inte varför

Dr Tinnitus

Min gissning är att minnet inte räcker till. Tycker det poppar upp varningar lite väl ofta i olika appar. Får hoppas att de tar i överkant med RAM när det är dags för iPad 3.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Min gissning är att minnet inte räcker till. Tycker det poppar upp varningar lite väl ofta i olika appar. Får hoppas att de tar i överkant med RAM när det är dags för iPad 3.

Detta med minnet har aldrig någonsin drabbat mig, vare sig på min iPad 1 eller 2.

Ursprungligen av pmarriott:

Detta med minnet har aldrig någonsin drabbat mig, vare sig på min iPad 1 eller 2.

Nej har heller aldrig haft några sådana problem med min iPad 2. Minnesvarningar i något program har jag aldrig råkat ut för.

Ursprungligen av Capeman:

Nej har heller aldrig haft några sådana problem med min iPad 2. Minnesvarningar i något program har jag aldrig råkat ut för.

Har aldrig varit med om det heller, varken med officiella releaser eller med någon utav alla beta-releaser jag kört sen 4.x.

Någonsin, på någon i*-enhet (iPhone 2G/3GS/4/4S, iPad 1/2).

Ursprungligen av Capeman:

Nej har heller aldrig haft några sådana problem med min iPad 2. Minnesvarningar i något program har jag aldrig råkat ut för.

Kanske inte alla appar som ger en varning, eller så är det något tokigt med min iPad.

Så här ser det ut i min diagnostiklog.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Kanske inte alla appar som ger en varning, eller så är det något tokigt med min iPad.

Så här ser det ut i min diagnostiklog.
[ATTACH="CONFIG"]31802[/ATTACH]

Javisst, sådan ser min logg ut också. Men det betyder inte att jag får varningar, att appar kraschar eller att jag upplever någon långsamhet. När minnet tar slut avslutas väl någon app - men aldrig den app jag för tillfället kör. Alltså de loggarna du pekar på där i skärmdumpen påverkar aldrig mitt användande av iPaden - faktum är att jag inte visste att de loggarna fanns förrän du postade dumpen.

Ursprungligen av Basilard:

Läst men inte agerat. Det är dessvärre inte en acceptabel lösning för min del. Köpte min iPad 1 för 1,5år sedan och har framtills iOS 5 varit nöjd. Nu går safari ner ideligen, har tex fått skriva om detta inlägg 2 ggr. Det är inte alls kul att ha köpt en produkt för ca 5 lax som 17 månader senare inte klarar av att utföra det den var designad att göra <surfa>. Andrahands värdet på IPad 1 är därmed kört i botten. Får trösta mig med att min iPod classic och en god bok.

Givetvis är det något som är galet. Det ska inte vara så. Varför är det inte en acceptabel lösning att backa upp och återställa? Du förlorar inget.

Ursprungligen av pmarriott:

Givetvis är det något som är galet. Det ska inte vara så. Varför är det inte en acceptabel lösning att backa upp och återställa? Du förlorar inget.

Ja visst är det galet, har trålat en babiljon trådar på olika Mac forum om detta problem, och det hela verkar ha att göra med undermålig hårdvara. Det kanske förklarar varför IPad 2 släpptes så snabbt och iPad 3 kommer inom kort.

Läs #11 samt #15. Att inte kunna synca med sladd är inte acceptabelt.

Ursprungligen av Basilard:

Ja visst är det galet, har trålat en babiljon trådar på olika Mac forum om detta problem, och det hela verkar ha att göra med undermålig hårdvara. Det kanske förklarar varför IPad 2 släpptes så snabbt och iPad 3 kommer inom kort.

Läs #11 samt #15. Att inte kunna synca med sladd är inte acceptabelt.

Varför skulle det ha att göra med någon undermålig hårdvara? Jag hade aldrig några problem med min iPad 1. Detsamma gäller nog 99% av alla andra användare, det är bara det att en 99% nöjda användare sitter inte och skapar trådar på olika forum om "guuuud så bra min grunka funkar". Det är något fel i mjukvaran eller möjligen hårdvaran på just ditt exemplar. Säkerhetskopiera och återställ så kanske det löser sig istället för att sitta och spy din galla om att det är oacceptabelt att man ska tvingas till det ena eller det andra med eller utan kabel.

Bevaka tråden