Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra mailprogram, alternativ till Eudora?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-11-27 17:42

Jag har använt Eudora sedan tidigt 90-tal och varit mycket nöjd. Det jag uppskattar är:

- Filtren. Jag får massor av mail från olika avsändare (listor, organisationer), och Eudora presenterar dem för mig prydligt ordnade i mailboxar.

- Jag kan via Transfer-menyn mycket enkelt flytta över mail som hamnat i en viss mailbox (t.ex. den allmänna In-boxen) till en annan där det skulle passa bättre.

- Jag kan lika enkelt kopiera över Eudoramappen till en annan dator och då ha alla inställningar, mina avsända mail och mina olika brevlådor med innehåll tillgängliga direkt.

På sistone har det dock hänt att någonting har fått olika mailboxar att rasa ihop. T.ex.: jag vill öppna ett visst mail, men vad som enligt innehållsöversikten borde vara ett mail från en viss avsändare ett visst datum är i själva verket ett helt annat mail från någon annan.

Jag funderar därför på att gå över till något annat mailprogram som är lika praktiskt men mer robust.

Erfarenheter och förslag?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-27 18:28

Den mest portabla och robusta klienten är förmodligen Mozilla Thunderbird. Den är lätt att plocka med sig från dator till dator, t o m från system till system (Mac till PC till Linux, etc). Men senast jag provade Thunderbird på min Mac (memento: det är några år sedan nu) kändes det inte helt hundra i integreringen med systemet, fungerar men ser lite udda ut, om du förstår vad jag menar. På jobb-PC:n är det dock alldeles ypperligt. Saknas det, mot förmodan, en funktion inbyggd i programmet så finns det troligen som tillägg att ladda hem som fixar detta.

Med det sagt, har jag hört bra om Postbox, en mejlklient med många fiffiga funktioner. Har dock ingen erfarenhet av den själv, men det går ju att testa den i en månad dagar innan du behöver bestämma dig. Apples egen Mail är inte heller fy skam. Jag använder den själv, och kör några filter (eller regler som de heter på Apple-språk) för att göra vissa sorteringar. Visserligen får jag inga stora mängder mejl (ca 20-30 om dagen, max), och inkommande mejl är s a s sorterad redan när den kommer i och med att jag har olika mejlkonton för olika syften.

1
Bevaka tråden