Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VHS-import med EyeTV, dålig kvalitet på tjock-tv

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har importerat några VHS-band med EyeTV, högsta kvalitet enligt importinställningarna i EyeTV. Inspelningarna har jag skickat vidare till Toast och brännt till DVD. När jag spelar upp DVDn på vår tjock-tv ser det fruktansvärt illa ut, på min platta datorskärm är det däremot helt OK.

Nu har jag testat lite olika inställningar för att exportera till Toast och bränna i Toast, men jag kommer inte vidare. Det ser fortfarande hemskt ut på tjock-tvn. T ex blir många röda färger enormt kraftiga på tjock-tv, de blöder och flimrar väldigt mycket. På datorn ser det OK ut. Finns det någon bra genväg till att tjock-tv-säkra videomaterialet???

Du får ursäkta mig, nu gör jag precis som jag inte vill att folk ska göra när jag postat en fråga. Istället för att komma med ett svar ifrågasätts frågeställningen. Så med det sagt...

Varför i all sin dar vill du att filmen ska se bra ut på en gammal tjock-TV?

Jag tror att bilden är för skarp. Det brukar bli bättre av att göra filmen suddigare… men som iTiger säger, varför skall det se bra ut på en gammal Tjock-TV när du kanske om några månader eller något år byta till platt-tv? Då ser det suddigare filmen hemsk ut på platt-tvn. Du kan dock göra en kopia av den skarpa filmen och göra kopian suddig… men det blir en massa extra arbete och inte minst plats på hårddisken.

Kan det verkligen vara så att bilden är för skarp? Upplösningen 720x480 är väl standard på dvd och ska inte ge några problem på en tjock-tv?

Ska testa om det blir bättre av att göra filmen lite suddig innan jag bränner en ny dvd.

Bra fråga varför jag vill att den ska se OK ut på tjock-tv? Kan knappt svara på den själv. Jag gör videokonverteringen åt en kompis och vill gärna att resultatet ska se OK ut oavsett vilken tv man tittar på.

Det går nog inte att få samma film att se ut bra både på tjock-tv och platt-tv. Däremot kan man lägga två filmer (om det finns plats) på DVD:n, en optimerad för platt-tv och en optimerad för tjock-tv.

De bättre DVD spelarna kan möjligtvis justera den skarpa filmen (on the fly) så att den ser bra ut på tjock-tv, då slipper du göra en separat version för tjock-tvn.

Jag är ingen expert på det området. Det finns forumsmedlemmar som är experter, t.ex. Erik.dv, Zimmermann m.fl. Hoppas de kan ge dig bättre råd än mig!

Det är väl gamla skiten med interlaced kontra progressivt. Tjockteve lirar bara interlaced med hedern i behåll och den interlacade bilden från VHS måste behålla sin interlace i hela kedjan fram till DVD'n.
Interlaced ser dock uselt ut på datorskärm. Man kan inte få en video som ser bra ut på både datorskärm och tjockteve.
Att rött flippar ut om man fipplar med interlaced/progressivt är klassiskt. Framför allt om originalet är en VHS - VHS är så uselt det kan bli.

(PAL är 720x576 - inget annat - med det är en teoretisk specifikation)

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är väl gamla skiten med interlaced kontra progressivt. Tjockteve lirar bara interlaced med hedern i behåll och den interlacade bilden från VHS måste behålla sin interlace i hela kedjan fram till DVD'n.
Interlaced ser dock uselt ut på datorskärm. Man kan inte få en video som ser bra ut på både datorskärm och tjockteve.
Att rött flippar ut om man fipplar med interlaced/progressivt är klassiskt. Framför allt om originalet är en VHS - VHS är så uselt det kan bli.

Ja, interlaceade och progressiva bilder hade jag fullständigt glömt bort. Det är nog den troligaste orsaken till Emil Rimsby hemska kvalitetsbilden på tjock-tv. Men båda generar problem på tjock-tv, varav icke interlacade (progressiva) bilder skapar de värsta problemen!

(PAL är 720x576 - inget annat - med det är en teoretisk specifikation)

Tack Zimmerman, för att du dels hjälpte Emil och dels påminde mig om interlace/progresiva problemet!

1
Bevaka tråden