Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stockholms stads personalköpsdatorer via Nicator

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 01:10

Stockholms stad erbjuder bland annat sina anställda följande datorpaket:

Två stationära Macar och en bärbar

Två stationära Windows-häckar och en bärbar

Återförsäljare är Nicator.

Vad tycks om priser och modeller? Man kan väl tänka sig att det i realiteten kommer en aningen snabbare iMac och en ny Powerbook efter Apple Expo i Paris?

• Medlem
  • 2003-09-08 01:15

Står det i avtalet att en PC ska ha en diskettstation? Lite gulligt med en G5:a som levereras med en floppy.

Hur lång betalningsperiod är det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 01:24

Ja, visst är det sött? En slö gammal stenåldersteknik med en modern dator.

Men det finns visst en klausul i de landstingskommuniala upphandlingsvillkoren om att en personalköpsdator ska ha diskettstation eller något liknande blaj som någon mossig gammal stofil totat ihop.

Annars är det väl rätt vettiga paket tycker jag, bortsett från att det kommer nya prylar snart förstås.

Betalningsperioden är 36 månader.

• Medlem
  • 2003-09-08 01:40

Priset är väl ungefär som att köpa kontant på Apple-store. Man tjänar mao ett par lök jämfört med att handla på krita någon annanstans...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Priset är väl ungefär som att köpa kontant på Apple-store. Man tjänar mao ett par lök jämfört med att handla på krita någon annanstans...

Ja, man tjänar väl mer eftersom det ju handlar om oskattade pengar.

Det som stör mig är naturligtvis skillnaden i utrustning.

Varför skickas det med en hög program ( som avancerade användare visserligen inte använder) till pc:n medan Macen får nöja sig med Office och Norton AV? Finns inte NE för Macen? PS Elements? Varför är inte Toast med? Nero är ju med på PC:n.

Varför har G5:an 256 MB RAM och PC:n 1024?

Varför är informationen för G5:an och PowerBooken (det är en AiBook 17" som har avbildats) så knapphändig?
På PC-burkarna är allt utskrivet i detalj, på PB:n står det FW, S-video och DVI. G5:an har tydligen inga portar alls.

Varför är iMacen dyrare än pc-dundermaskinen?

Inte undra på att efterfrågan på Mac är så låg enligt dem som erbjuder hempc, de anställda vet ju inte vad de får om de beställer en Mac. Det är ju som om Nicator inte vill att folk ska beställa några Macar.

Varför är livet så orättvist? Vi har ju gjort det enda rätta valet ju....

Rejäl hårddisk på G5:an (250 GB)! Apple Store levererar med 80 GB.

/Brake6

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 10:21

Som jag skrev i en parallell tråd ("hemdatorfrossa") så är erbjudandena i själva verket mycket bra ekonomiskt.

Efter avdrag för den skattevinst man gör (och moms betalar man inte) så blir t ex totalpriset för G5:an 13 500kr, vilket är 10 000 mindre än totalpriset inklusive moms för en motsvarande modell (250 GB hårddisk) på Apple Store. Det klagar inte jag på!

Visserligen får man betala lite till om man vill behålla datorn efter 3 år, men det lär inte komma att handla om mer än några tusen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 12:46

Det så kallade restvärdet efter tre år är omkring 2000 kr.

Citat:

Varför är iMacen dyrare än pc-dundermaskinen?

Men då ingår i alla fall en bildskärm med iMacen.

Håller med om att programpaketen är skrala till Macen. De borde ha skickat med Photoshop Elements 2.0 och lite annat godis, till exempel iView Media Pro.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 17:25

Skön layout: texten flödar över bilderna. Undrar vad det är för en träskalle som har gjort annonsen?

Undrar om Nicator verkligen kommer att leverera en PB 15" med en G4-propp på 867 MHz...? Den modellen finns väl inte ens att få tag på längre?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 17:47

Och iMacen måste ju bli den nya modellen!

Den sänktes ju också i pris (åtminstone i euro, från 2271 till 2032) - vad var det gamla priset i kronor? Undrar om Nicator tar hänsyn till detta.

Jag har svårt att bestämma mig för om det blir en iMac eller en G5:a, den senare i så fall med en 20" skärm som jag får köpa separat.

Kanske räcker det egentligen med en iMac med 1,25 Ghz till hobbypulande med GoLive, Photoshop Elements, iMovie... Eller vad tror ni?

Hur som helst så anser jag att båda erbjudandena är väldigt förmånliga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Står det i avtalet att en PC ska ha en diskettstation? Lite gulligt med en G5:a som levereras med en floppy.

Hur lång betalningsperiod är det?

jag har fått veta - i min kamp med landstinget sörmland - att offentlig verksamhet följer normer som staco satt upp när upphandling görs. enligt staco-avtalet så skall en persondator ha diskettstation.

det är bl. a. därför apple-maskiner inte går att få för oss i sörmland. hur de lyckas på andra ställen fattar man inte i sörmland, men tydligen i stockholms stad och landsting också för den delen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av maca
Jag har svårt att bestämma mig för om det blir en iMac eller en G5:a, den senare i så fall med en 20" skärm som jag får köpa separat.

Kanske räcker det egentligen med en iMac med 1,25 Ghz till hobbypulande med GoLive, Photoshop Elements, iMovie... Eller vad tror ni?

Hur som helst så anser jag att båda erbjudandena är väldigt förmånliga.

Klart pöjken ska ha en G5'a

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-09 09:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det så kallade restvärdet efter tre år är omkring 2000 kr.

Är det någon som har erfarenhet av att köpa ut sin hem-pc efter hyrtiden? Skulle vara intressant att höra vad priset verkligen hamnar på! I princip ska det ju motsvara marknadspriset, dvs vad det efter tre år kostar att köpa en likadan dator begagnad.

Jag kanske har tjatat tillräckligt om detta ämne tidigare, i den här tråden. Men det ÄR faktiskt skillnad på ett vanligt avbetalningsköp och ett hem-pc-avtal. Köper man datorn på avbetalning så äger man den ju till slut och kan sälja den för några tusenlappar. Det får man ta med i kalkylen tycker jag.

Därmed inte sagt att hem-pc skulle vara dåligt, skattebefrielsen gör ju att man får tillgång till en schysst dator för en rätt låg månadskostnad. Min största invändning mot hem-pc är nog snarare att man tvingas sitta med samma sura dator i tre lååååånga år medan det hela tiden kommer nya fina modeller som väcker habegäret

/Nils

Förra gången (1999?) SLL hade personaldator tog jag en Mac. Det var meningen från början att det skulle bli G3 desktop men eftersom G3 B&W släpptes i samma vända så fick fick vi B&W 300MHz.

36 månader á 600:- plus 1.200:- som vi fick lösa ut den för. 22.800:- i bruttolöneavdrag. Hade jag tagit ut dessa pengar för att köpa en dator själv för hade jag efter skatt fått ut ca 15.120:- (30% skatt). Jag tittade på de ingående delarna och dessa skulle ha kostat ca 30.000:- 1999 så reellt sett betalade jag halva priset tack vare detta personaldatorköp. Och denna summa utspridd över 36 månader.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 09:42

Låter ju som en helt OK deal!

Jag tjatade på min chef om att jag ville ha mac.. problemet och argumenten som lydde då var att de tyckte att mac är inget för privatpersoner.
Mina krav var ju inte en performa för 15-20.000kr

Så jag förstår dem lite grann

Allla andra fick välja vad de ville så jag stod på mig att jag ville ha en B&W G3:a 400Mhz, UWSCSI diskar.

Deras PC datorer kostade runt 20.000:-
Min skulle kosta runt 64.000:-

Då var det dubbla 17" Apple skärmar, extra 9Gb UWSCSI LVD disk

Efter mkt tjat fick jag detta som ett personalköp!!

PÅ ETT VILKOR::: att betala 6.000:- / månade de tre första månaderna, sedan var det 1500/mån i 18 månader som gällde brutto.

Så jag tjänade över 25.000:- på att jag fick köpa den som en personaldator.

Hurvida denna affär var laglig eller inte, skall jag låta vara osagt, men en bra deal var det för mig iallfall

En personaldator skall ju IGENTLIGEN vara till för att personalen skall lära sig grundläggande funktioner, inte att privatpersonen skall ha den för eget bruk i eget syfte (som jag fick)....

Men men jag lärde ju mig!! Att älska mac

Synd man inte jobbade kvar där... kunde man ju köpt G5:an där också.
Lite rolig var också att när den var betalad, så fick jag köpa en Bärbar titanium också, men det orkade jag inte etersom jag inte ville jobba kvar där.

Så även om er chef är PC älskare, så går det att övertala.

• Oregistrerad
  • 2003-09-14 19:23

Västerås stad har samma erbjudande.
Dock ingår skärm till G5an vilket gör 690:- iställer för 525, eller vad det nu var.
Och lika stor hårddisk.
Slog till direkt!
Blev en glad överraskning då V-ås hela tiden envisats med Päcäblä.

• Oregistrerad
  • 2003-09-20 15:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Stockholms stad erbjuder bland annat sina anställda följande datorpaket:

Två stationära Macar och en bärbar

Två stationära Windows-häckar och en bärbar

Återförsäljare är Nicator.

Vad tycks om priser och modeller? Man kan väl tänka sig att det i realiteten kommer en aningen snabbare iMac och en ny Powerbook efter Apple Expo i Paris?

Någon som lyckat få ett besked om det är dom nya versionerna av iMac och PowerBook som kommer att levereras?

Har under en veckas tid få ett vettigt svar av Nicator!

Hur lätt är det tror ni?

Just det, deras IQ är som mitt skonnummer!
[jag har små fötter!]

Någon som ska till Stadshuset och kan trycka tummen i ögat på dom, kanske kan få ett svar då !?

Vill gärna köpa [hyra] en utgången modell för fullt pris!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-20 23:21

Svar ja. Läs mitt svar i den andra diskussionen.

1
Bevaka tråden