Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Carrier IQ

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2011-12-06 09:45

När det nu uppdagas att dom flesta mobiltillverkare använder sig av Carrier IQ undrar man ju lite stilla varför dom "seriösa" inte gått ut med information om vad och varför innan dom blir stämda???

Undrar också om samma typ av info sänds även från våra datorer på något sätt... vet ju tex att MacOS X vill sända data titt som tätt tillbaka till Apple via Little Snitch men hoppas då att det bara är sådant som både vi och dom kan ha nytta av och inte en massa "spion" data...

• Avstängd
  • 2011-12-06 09:57

Jo, just det...

Menar bara att dom får gärna logga sånt som kan tjäna som underlag för att förbättra produkten, vilket dom tyvärr inte bara loggar utan även privata saker... suck... att dom inte lär sig... finns inget som går att gömma en längre tid när det gäller kod...
Precis som överklassen inkluderat våra politiker som verkar ärvt möjligheten att göra bort sig rejält och gör så år efter år men med skillnaden att dom "tar ansvar" och blir rikare och rikare utan verkliga påföljder... suck...

Senast redigerat 2011-12-06 10:55
Ursprungligen av LaHe:

Jo, just det...

Menar baraatt dom får gärna logga sånt som kan käna som underlag för att förbättra produkten, vilket dom tyvärr inte bara loggar utan även privata saker... suck... att dom inte lär sig... finns inget som går att gömma en längre tid när det gäller kod...

Håller med!

Iaf. frågar iOS 5 om man vill dela med sig av data för diagnostik eller inte efter en restore. Jag hoppas den frågan är seriös.

• Avstängd
  • 2011-12-06 10:06

Tack.. det visste jag inte innan då jag inte gått över till iOS 5 än

Senast redigerat 2011-12-06 11:33
  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-06 19:09
Ursprungligen av LaHe:

När det nu uppdagas att dom flesta mobiltillverkare använder sig av Carrier IQ undrar man ju lite stilla varför dom "seriösa" inte gått ut med information om vad och varför innan dom blir stämda???

Undrar också om samma typ av info sänds även från våra datorer på något sätt... vet ju tex att MacOS X vill sända data titt som tätt tillbaka till Apple via Little Snitch men hoppas då att det bara är sådant som både vi och dom kan ha nytta av och inte en massa "spion" data...

Det är vanlig diagnostikdata som skickas för att förbättra näten och batteritider.

Research into Carrier IQ's functionality on iOS has indicated that any transmission of information has been limited to phone call and location information, but Apple's statement today suggests that the company has even stopped using that information via Carrier IQ, although it does collect its own anonymized and encrypted information from devices unless users have turned off the diagnostics reporting functionality

• Avstängd
  • 2011-12-08 15:03
Ursprungligen av zappee:

Det är vanlig diagnostikdata som skickas för att förbättra näten och batteritider.

Research into Carrier IQ's functionality on iOS has indicated that any transmission of information has been limited to phone call and location information, but Apple's statement today suggests that the company has even stopped using that information via Carrier IQ, although it does collect its own anonymized and encrypted information from devices unless users have turned off the diagnostics reporting functionality

Har tydligen försvunnit 2 poster här på slutet...

@ zappee: Var någonstans nämner jag att Apple skulle spionera? Bara undra lite efter att ha läst om den killen som uppdaga vad CarrierIQ gjorde för fuffens på flera stora tillverkares modeller och då blev hotad av tillverkaren mm och sen visade sig ha rätt om det stora hela...

• Medlem
  • International user
  • 2011-12-08 17:16
Ursprungligen av LaHe:

Har tydligen försvunnit 2 poster här på slutet...

@ zappee: Var någonstans nämner jag att Apple skulle spionera? Bara undra lite efter att ha läst om den killen som uppdaga vad CarrierIQ gjorde för fuffens på flera stora tillverkares modeller och då blev hotad av tillverkaren mm och sen visade sig ha rätt om det stora hela...

Ja, verkar så
Skrev jag att det?
Antar att jag tyckte då att ditt inlägg kändes lite så

• Avstängd
  • 2011-12-08 17:45
Ursprungligen av zappee:

Ja, verkar så
Skrev jag att det?
Antar att jag tyckte då att ditt inlägg kändes lite så

Jaja... inlägget går ju att tolka så också

1
Bevaka tråden