Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fantommatning via USB räcker inte till på mac, varför?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 12:03

Köpte nyligen en M-audio MobilePreamp för att ha till lite hobby-musikproduktion. Köpte samtidigt en liten mixer och en Samson kondensatormick. Allt funkar mycket bra och ljudet på hårddiskinspelningen blir över förväntan tycker jag. Dock finns det lite "smolk i bägaren": Mobile Pre'n har ju två XLR-ingångar för mickar med fantommatning (+48V) som jag började med att använda. Jag upptäckte ganska omgående att LED-lampan på micken inte lyste när jag kopplade på fantomströmmen. Micken gav ljud ifrån sig, men något distorgerat...

Alltså gick jag över till att koppla micken på mixern som också har fantommatning samt en nätadapter vilket preampen inte har. Frid och fröjd, bra ljud...

Nu till problemet: Jag stör mej på att det ska fungera i teorin med fantommatning direkt på preampen (endast via USB) men inte gör det i praktiken. Det är ju bara en tillfällighet att jag bestämde mig för att köpa en liten mixer vid samma tillfälle. Hade troligen varit förtvivlad om jag bara haft preampingångarna... Vid kontakt med Luthman, som säljer prylarna, säger man sig inte ha stött på problemet tidigare, vilket skulle betyda att det funkar om man kopplar den till USB'n på en PC, eller...?

Jag har kollat upp hur mycket ström jag får via USB'n och det visade 56 V obelastad men endast ca 8 V belastad. Motsvarande siffror från mixern ligger på 65 V resp 18 V.

Någon som är mera teknisk begåvad än jag som kan reda ut detta, eller är det en supportfråga för apple/luthman?

För övrigt sitter jag med en iMac 700 MHz...

Tacksam för idéer och glada tillrop.
mvh/neTHobo

• Medlem
  • 2003-09-08 14:58

Det skulle kunna vara så att iMacen bara har en USB-kanal, trots två portar. Då måste den dela den med tangentbord och mus.

Jag misstänker jag att man inte bara kan ändra specen för USB, men det finns ju inget som hindrar att man bara har en kanal. Har du provat om det fungerar med en strömförsedd hubb? Ibland hjälper det att flytta runt kablarna, eller bara dra ut dem och sätta i dem igen.

Koppla inte in via tangentbordet heller.

• Oregistrerad
  • 2003-09-08 15:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det skulle kunna vara så att iMacen bara har en USB-kanal, trots två portar. Då måste den dela den med tangentbord och mus.

Jag misstänker jag att man inte bara kan ändra specen för USB, men det finns ju inget som hindrar att man bara har en kanal. Har du provat om det fungerar med en strömförsedd hubb? Ibland hjälper det att flytta runt kablarna, eller bara dra ut dem och sätta i dem igen.

Koppla inte in via tangentbordet heller.

Tack för tipsen, men hur jag än försöker så funkar det inte. Imacen har tre USB uttag men 2 USB-busar och det hjälper inte att köra den genom min strömförsedda hubb utan att ha någonting annat istoppat, vare sig i hubben eller i de andra uttagen...:confused:

• Medlem
  • 2003-09-17 14:24

Kanske kan Griffin USB-Audio Hub vara lösningen för dig.

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 14:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av neTHobo
Tack för tipsen, men hur jag än försöker så funkar det inte. Imacen har tre USB uttag men 2 USB-busar och det hjälper inte att köra den genom min strömförsedda hubb utan att ha någonting annat istoppat, vare sig i hubben eller i de andra uttagen...:confused:

Vad sägs det / ser ut i systeminformation?

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 12:38

Så här kan det se ut...

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av neTHobo
Så här kan det se ut...

Den verkar ju mountad och igenkännd - och håller sig inom de stipulerade 500mA per kanal.
Vad du får för spänning vid 500mA beror ju på källans inre motstånd - men jag är högeligen förvånad om den går utanför stipulerad standard...

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 13:47

Ja, det blir väl till att ge sig på Luthman igen, och i förlängningen M-audio, för att få någon rätsida på detta...
Tack för engagemanget i frågan!:)

1
Bevaka tråden