Har under ca 12 månaders tid använt mig av en Thomson TG789vn-router från Telia (Telia smart start). Har 100/10 mb/s som abonnemangstyp. Med deras egna router får jag ut ca 94 mb/s på LAN och väldigt bra hastigheter även på WAN. Men när jag nyligen bytte ut routern mot en Netgear WNDR3300 (med N-teknik upp till 270 mb/s) så får jag endast ut ca 53 mb/s på LAN och mycket sämre värden än förr även på WAN.
Jag har varit inne och kikat på inställningarna för Netgears router och kan se att den arbetar med både G- och N-teknik. Således har jag två nätverk i ett som sänder ut på olika band och frekvenser. Vissa apparater kan endast se G-nätet och andra kan se båda. N-nätverket ska klara upp till 270 mb/s och G-nätet endast upp till 54 mb/s. Så till mina frågor:
När jag har datorer kopplade via LAN hur kan jag själv påverka så att datorn kopplas upp via N-nätet snare än G-nätet? För som jag fattat det kopplar den nu upp sig mot G-nätet i och med att jag endast får ut 53 mb/s på LAN.
Hittar inga direkta specifikationer på Thomson routern men har denna en högre hastighet på sitt G-nät än Netgears eftersom den faktiskt genererar mer oavsett valmöjligheten till N-eller G nät?
Tacksam för svar!