Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spellistor spelas i fel ordning

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-08 21:40

jag har i itunes gjort en playlist för att ha när jag springer, den börjar lite lugnare och blir snabbare. när jag överför den till ipoden blir den dock tvärtom, bak och fram, sista låten först alltså ... varför? och vad ska jag göra åt det?

har kollat id-3-taggarna eller vad det heter, de verkar stämma, låtarna är märkta från 1 till 18. låt nummer 18 ligger sist i itunes, men först ipoden.

tacksam för hjälp!

Det beror på ett programvarufel i operativsystemet.

Du förväntas köra spellistorna baklänges. Trist, men så är det.

Spellistorna och hur du kan spela upp din musik är inte viktigt för Apple.

S

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-05 16:05
Ursprungligen av Stig af Bussen:

Det beror på ett programvarufel i operativsystemet.

Du förväntas köra spellistorna baklänges. Trist, men så är det.

Spellistorna och hur du kan spela upp din musik är inte viktigt för Apple.

S

Tråkigt och märkligt! Men tack för ett bra svar!

Jag skulle vilja slå ihop de här två trådarna som handlar om exakt samma sak. (se länk ovan)

Men eftersom inläggen är utspridda över tiden, så skulle det bli en ganska konstig tidslinje i en hopslagen tråd, och den skulle förmodligen bli lite svårläst - så jag låter trådarna ligga kvar separata.

/Mod

Anmäl gärna felet till Apple:
http://www.apple.com/feedback/itunesapp.html/

Ju fler som hör av sig, desto snabbare fixas felet (får man ju hoppas iallafall)

Senast redigerat 2012-01-05 22:32

Nja, jag håller inte med om att det är ett bra svar. Snarare ett icke komplett svar från en bitter iPod-användare.

För det här felet påverkar ju inte alla sorteringar av spellistor. Det verkar vara bara just datumordningen som inte fungerar.

Jag har testat lite nu, och alla andra sorteringsordningar verkar fungera. Om du sorterar listan i iTunes på t.ex låttitel, artist eller album, så blir spelordningen rätt även i enheten (iPod/iPhone/osv).

Och jag tror att det är en försvinnande liten andel av användarna som vill spela upp sina spellistor i "senast-tillagd-ordning", och därför tror jag att denna lilla bugg står ganska långt ner på Apples prioriteringslista.

Men jag försvarar inte att buggen tillåts ligga kvar. Självklart bör den fixas så småningom. Jag tycker bara att det är väldigt överdrivet av Stig att förutspå Apples undergång pga detta. (se diskussionen i den här tråden: http://www.99.se/ios/292016-vander-pa-spellistorna-sa-de-aldsta-latarna-forst.html)

1
Bevaka tråden