Uppgraderingstakten är faktiskt inte så farlig, åtminstone inte jämfört med Chrome. Det är helt enkelt dags att sluta att tänka på versionsnummer - uppdateringar till nya huvudversioner av Firefox är inte krångligare än de säkerhetsuppdateringar och buggfixar som tidigare kom mellan huvudversionerna.
På Mac:ar anser jag att Firefox är långsammare än både Safari och Chrome. Men om ni har windowsdatorer i er miljö så ligger Firefox fortfarande bra till - enligt min subjektiva uppfattning utan tidtagarur. Dagens webbläsare är för övrigt mycket snabbare är gårdagens, förhoppningsvis fortgår den utvecklingen och då är ju Firefox nya chromeliknande korta versionscykel en fördel. Framtiden kommer ju därmed snabbare till Firefox, åtminstone i jämförelse med Safari.
Både Chrome och Firefox har betydligt bättre utbud av tilläggsprogram jämfört med Safari. Firefox är väl fortfarande bäst i det avseendet, men det verkar som att de mesta av det bästa i tilläggsväg också är på väg över till Chrome. Jag skulle tro att det är jämnt skägg mellan Chrome och Firefox på den fronten för de flesta användares behov (och många användare har ju inte ens behov av ett enda tilläggsprogram).
En stor fördel för Chrome är den automatiska uppdateringen av Flash. Detta är ju tyvärr ett nödvändigt ont, men Chrome gör åtminstone att man inte behöver tänka på uppdateringar vid varje nytt larm om flashsäkerhet.
I korthet - för att svara på din fråga - så tycker jag att Firefox fungerar bra och inte är ett dåligt val, men att Chrome faktiskt fungerar snäppet bättre.