Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att göra gammal nintendo-8bit musik

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 22:17

Finns det? Är ute efter det här sunkiga "blip-blop" stuket som nintendospelen hade, typ super mario, iceclimber med mera.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Finns det? Är ute efter det här sunkiga "blip-blop" stuket som nintendospelen hade, typ super mario, iceclimber med mera.

Finns ju en VST som heter QuadraSID.
http://www.refx.net/pro_QuadraSID.htm?lang=eng

Den är väl mer tänkt att efterlikna C-64.
Du kanske är ute efter nåt som liknar Nintendos ljudchip exakt?

Hur som helst går det att göra mycket "blip-blop" med Quadra SID.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-16 12:57

I Reason borde du väl kunna skruva till lite schyssta blip-blop-ljud?

Jag tror att "Little Sound DJ" är något för dig.

http://www.littlesounddj.com/

Den svenska synthpop-gruppen "Puss" har en demo som är gjord med ovanstående program.

Puss - 3step

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Den svenska synthpop-gruppen "Puss" har en demo som är gjord med ovanstående program.

Puss - 3step

De ska få göra soundtracket till min kommande långfilm...

• Oregistrerad
  • 2003-09-16 14:12

Haha, läckert.

Feta beats

Ska kika mer på reason 2, men jag vet inte om min tibook fixar det. Körde det på en pc med ett audigy kort och hade väl en latency på 4ms tror jag, macens inbyggda ljudkort är inte så mycket att hurra för dock.

Jag kan säga dig att din PB kommer att fungera utmärkt med Reason....Jag har en likadan och testade reason för ett tag sedan...Du kan pressa ner den i 2ms latency om du vill med det interna ljudkortet.

NES:ets ljudchip hade 4 kanaler; en triangelvågs-generator, en brus-generator och två fyrkantsvågs-generatorer. Jag tror att du på fyrkantsvågorna hade tre olika pulsbredder att välja mellan (så ser iaf Gameboy:ens ljudchip ut). Hursomhelst, håll dig till dessa vågformer utan att använda filter, effekter eller annat kraffs med i princip vilken synt som helst så lovar jag att det låter massor med super mairo!

1
Bevaka tråden