Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie hackar med extern HD

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 22:18

Jag försöker redigera en film i iMovie med filerna liggande på en extern HD. Alla andra program är avstängda men filmen hackar vid uppspelning.

Finns det några specifika krav på hårddiskens prestanda eller kan det vara så att iMovie av någon anledning inte lämpar sig för att redigera på en extern HD?

Med andra ord, ska jag köpa en ny disk eller Final Cut Express?

/Daniel

Citat:

Skrevs ursprungligen av Doyle
Jag försöker redigera en film i iMovie med filerna liggande på en extern HD. Alla andra program är avstängda men filmen hackar vid uppspelning.

Finns det några specifika krav på hårddiskens prestanda eller kan det vara så att iMovie av någon anledning inte lämpar sig för att redigera på en extern HD?

Med andra ord, ska jag köpa en ny disk eller Final Cut Express?

/Daniel

Jag hade en FW-disk på 40 GB för mina projekt, kopplad till en iMac DV 400. Hastigeheten till den var ca 12 MB/sek, vilket var helt tillräckligt. Det hackade aldrig!

Däremot vart det segt när projekten blev stora men det berodde på att iMacen var för klen.

Har du provat att defragementera, bygga om skrivboret, zappa PRAM e.dyl? Du säger inte vilket OS du har...

• Oregistrerad
  • 2003-09-09 12:35

Jag använder OS 10.2.6 och iMovie 3.0.3.

Hoppas att det gör min fråga klarare! Vet inte riktigt vad som menas med zappa PRAM eller att bygga om skrivbordet? Kan du förklara det för mig? Tack!

/Daniel

Citat:

Jag använder OS 10.2.6 och iMovie 3.0.3.

Hoppas att det gör min fråga klarare! Vet inte riktigt vad som menas med zappa PRAM eller att bygga om skrivbordet? Kan du förklara det för mig? Tack!

/Daniel

Bygga om skrivbordet: Det rensar upp i strukturen så att datorn hittar lite bättre.
Zappa PRAM: Det nollställer ParameterRAM, som klocka, bildskärmskort etc. En slags rensning även där. Kan inte förklara bättre men det gjorde susen på gamla systeminstallationer.

Men det är vad jag förstår inget för OSX utan bara för äldre system och Classic. Men du kan ju behöva formatera om den externa disken, alternativt köra Norton eller Diskwarrior. Annars har jag inget mer tips.

• Oregistrerad
  • 2003-09-09 13:18

Jag hade lite funderingar kring om det kan ha någon betydelse om man har en disk som snurrar 5400 eller 7200varv/min? Vad tror du om detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-09 13:43
Citat:

Jag hade lite funderingar kring om det kan ha någon betydelse om man har en disk som snurrar 5400 eller 7200varv/min? Vad tror du om detta?

Jo, det har det. För att redigera DV-material ska din HD vara en 7 200-varvare!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Zagge
Jo, det har det. För att redigera DV-material ska din HD vara en 7 200-varvare!

Min "gamla" 40GB snurrar i 5400 rpm och som jag sa tidigare; det gick utan problem. Men det är klart att det är bättre med en snabbare disk...

• Oregistrerad
  • 2003-09-09 16:27
Citat:

extern HD
/Daniel

FW eller USB?
FW borde gå fint - USB är "glöm det" (tills vidare)

• Oregistrerad
  • 2003-09-09 16:49

Det är en FW-disk men vad jag har för mig är det en 5400-varvare så jag antar att det är det som har gett mig problem.

/Daniel

Jag har samma problem som Doyle.
Jag sitter med en ny snabb fwhd 7200, dock är projektmappen uppe i ca 700 klipp, kan det vara det som är problemet?
Jag har en imac 400/320 och en ibook vit 500/640.

Det har tidigare funkat mycket bra men då har jag redigerat mot startskivan och i MacOS 9.1.

mvh
Daniel

PS! Hur kollar jag att det verkligen sitter en 7200 i hdn? DS!

Jag tror att ditt problem beror på att iMovie 3 är helt sjukt segt som program! Med 2:an gick det fortare! Hoppas att Apple löser alla problemen till iMovie 4, då skulle glädjen komma tillbaka!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 17:44

Det har nog varken med det ena eller andra att göra. Din FireWire disc har troligtvis inte ett Oxford 911 chip och skyfflar inte infon tillräckligt fort för att du ska kunna använda den till videoredigering.

Var snabb att svara på Doyles fråga.

Citat:

Jag sitter med en ny snabb fwhd 7200, dock är projektmappen uppe i ca 700 klipp, kan det vara det som är problemet?

Ja 700 klipp låter mycket för iMovie...

Senast redigerat 2003-10-05 18:54

Hm, kan det vara så att hdn inte funkar att redigera med, det var ju därför jag köpte den.

"Nya FireSmart ALU-serien är det yppersta inom externa FireWire-hårddiskar. Hög kvalitet och läcker design med snyggt och tåligt hölje i borstad aluminium. Hårddiskarna är fläktlösa och extremt tysta. Små yttermått! Överföringshastighet ca 30-35 MB/s.

FireSmart ALU är perfekt för många krävande ändamål, bl a videoredigering eller bekväm lagring av stora datamängder."

Kan man inte lita på detta??

Daniel

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-28 23:22
Ursprungligen av mdlarsson:

Hm, kan det vara så att hdn inte funkar att redigera med, det var ju därför jag köpte den.

"Nya FireSmart ALU-serien är det yppersta inom externa FireWire-hårddiskar. Hög kvalitet och läcker design med snyggt och tåligt hölje i borstad aluminium. Hårddiskarna är fläktlösa och extremt tysta. Små yttermått! Överföringshastighet ca 30-35 MB/s.

FireSmart ALU är perfekt för många krävande ändamål, bl a videoredigering eller bekväm lagring av stora datamängder."

Kan man inte lita på detta??

Daniel

Har samma disk, samma problem och samma fundering...
Och samma frustration.

När jag testar överföringshastighet till/från PowerBook G4 500 får jag värden på
7 MB/s (läs) och 13 MB/s (skriv)

Med en iBook G3 800 är motsvarande värden 23/26...
Ska under helgen testa installera om systemet, så får vi se.

Uppdatering:
Köpte ett PC-kort med två FW-portar till Powerbooken. Ökade överföringshastigheten från 52 Mbit till 228 Mbit, dvs från 6,5 MB/sek till 27,3 MB/sek.
Kostade 255 kr. Mkt nöjd! (beställde från detta kort från Zebra media lördag, leverans tisdag )

Senast redigerat 2004-06-15 20:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 23:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av mdlarsson

Jo jo den funkar fint, jag svarade som sagt på Doyles första fråga.

Idag blir jag förvånad om FireWire diskarna inte alltid görs med Oxfordchipet. Tidigare kunde man köpa externa diskar som bara lämpade sig för datalagring eftersom överföringshastigheten var för långsam. Så det var viktigt att veta vad det var som satt i om man skulle redigera video.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Jo jo den funkar fint, jag svarade som sagt på Doyles första fråga.

Idag blir jag förvånad om FireWire diskarna inte alltid görs med Oxfordchipet. Tidigare kunde man köpa externa diskar som bara lämpade sig för datalagring eftersom överföringshastigheten var för långsam. Så det var viktigt att veta vad det var som satt i om man skulle redigera video.

Det var tur att det inte berodde på disken, men då undrar jag varför det laggar.

Finns det någon program vara som man kan använda för att kolla vilken disk som sitter i?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 19:00

Om du har stora projekt med många, långa eller tunga klipp blir programmet långsammare. FireWire är förstås inte lika snabbt som IDE heller.

Titta på tillverkarens hemsida för info om disken. Apple System Profiler i "utilities"mappen ger dig info om hårdvara. Vet inte om den ger detaljer på innhållet i din FireWire...testa.

Det står bara Firesmart alu 120

Jag trodde kanske att dom hade tryckt in en långsammare hd av misstag.

Det kan väl knappast bero på minnet? (320mb)

Det stör mig!!!!!!

Daniel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 22:27

320 MB RAM är ingenting (väldig lite) i redigeringssammanhang så jag skulle gissa att det har med det att göra om du har problem hela tiden.

Nu vet jag inte precis hur dina problem yttrar sig så jag kan inte säga "köp mera RAM så får du inga problem"... Men rekommendationen är minst 500MB och ju mer du har desto bättre fungerar det (beroende lite på hur stort och komplicerat du arbetar).

"Det har tidigare funkat mycket bra men då har jag redigerat mot startskivan och i MacOS 9.1."

Visst men en IDE disk jobbar snabbare än FireWire och OS 9 tog mindre minne i anspråk än OS X gör. Vad har du för burk?

Ok, MacOS X är alltså boven, jag har ju tidigare bara redigerat i MacOS 9.

Jag följer ditt råd och köper mer minne.

mvh
Daniel

1
Bevaka tråden