Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud från stereon till datorn?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad krävs för att jag ska kunna hämta in ljud från min stereoanläggning till min iMac G3? Jag kör i nuläget ut ljudet till stereon. Det finns ju en ingång för extern microfon. Kan man använda den?

• Oregistrerad
  • 2003-09-08 22:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Ahlström
Vad krävs för att jag ska kunna hämta in ljud från min stereoanläggning till min iMac G3? Jag kör i nuläget ut ljudet till stereon. Det finns ju en ingång för extern microfon. Kan man använda den?

Kolla i databladet på ingången - men är den runt 2Vp-p max (1.4Vrms ungefär) och 25-50kohm sådär så funkar det bra att ta signal från tape out på stereon och dit.

EDIT:
Räknar rms till P-P som en potta Men jag tror nog det skall funka. Vet att ingångsimpendansen är ruggigt låg på en del med plain talk så det kan vara marigt att få helt rak frekvensgång med lång sladd...
Tänk på att använda en högst vanlig helt normal kort 3.5mm plug för annars kan du få spänningsmatning ut och det kan bli hur dumt som helst

• Oregistrerad
  • 2003-09-09 12:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Ahlström
Vad krävs för att jag ska kunna hämta in ljud från min stereoanläggning till min iMac G3?

Vad vill du ha? Vill du ha ljud, eller vill du ha bra ljud, eller så bra ljud som möjligt? Givetvis kommer kvaliteten på din stereo att påverkar vad som faktiskt går att göra.

Vidare, vid förfrågningar som denna; om det får kosta, varför då inte nämna det på en gång så man vet inom vilket intervall man skall lägga sig om man nu har förslag?

Vidare är det ju bra om man kan nämna vad man ämnar göra med musiken när den väl har hamnat på HDn.

• Oregistrerad
  • 2003-09-10 13:32
Citat:

Vidare är det ju bra om man kan nämna vad man ämnar göra med musiken när den väl har hamnat på HDn.

Det är många som inte berättar sån't, men man kan hitta vad man vill på internet.

<farbrobarbro>Vaaaad beror det på dåra? </farbrobarbro>

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-05-25 08:06

Hej alla proffsiga ljudmänniskor. Av de ovanstående inläggen förstår jag att jag är ett litet lågstående kräldjur. Min ödmjuka fråga är ungefär densamma som den första här.

Alltså:

Jag har en gammal sunkig kassett (vanlig) med inspelat tal på som jag vill bevara. Jag har köpt en 2 x RCA till 3,5 mm stereo. Jag har en imac 400 DV (rev okt 99) och produktspecen, som finns på den här adressen,

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43099

innehåller inget av det som Pär menar att den ska göra och som ändå är fullständigt obegripligt och meningslöst för mig.

Jag undrar bara om man kan ansluta den här 3,5 mm stereo pluggen till min mic-ingång och om det då funkar som en ljud in-ingång så att jag via ngn mjukvara (peak t ex?) kan spela över det här talet till datorn och rädda det för eftervärlden. Ngn märkvärdig ljudkvalitet behöver det inte vara. Det ska gå att höra vad som sägs helt enkelt. Men att spela upp ljudet via stereons högtalare och ta in det via den inbyggda micen blir det för dåligt resultat av, massa brus.

Det ska helst inte kosta en massa som ni säkert förstår.

Operativet är OS 9.2.2

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-05-25 08:26

Det borde fungera alldeles utmärkt. Men gå in i ljudinställningarna och välj något annat än extern mikrofon som ljud in. För annars blir insignalen för stark.

1
Bevaka tråden