Eftersom trådskaparen tyvärr fått många lekmannamäsiga svar som kanske får honom att se någon form av hopp som inte finns ska jag försöka balansera det:
Din skärm kommer ej att bli bättre av en ominstallation utan är skadad med ett hårdvarufel. Om du inte kan tänka dig att använda datorn som stationär, tillsammans med en extern skärm alltså, eller ersätta skärmen (ifixit.com har guider OM du känner dig händig) råder jag dig att ge upp dina försök. Många har redan sagt detta men många andra börjar prata om ominstallation och mer RAM-minne, jag vill bara förtydliga.
Om du bestämmer dig för att använda MacBooken med extern skärm eller ersätta skärmen i fråga rekommenderar jag dig att ersätta hårddisken i din macbook med en SSD och installera Mac OS på denna. En SSD är det absolut bästa du kan göra för att "få fart" på en lite äldre maskin som känns långsam.
Beroende på dina användningsvanor och OM din dator kan hantera mängden minne kan 4 GB minne vara en idé. Vet du med dig att du har många krävande program öppna samtidigt är det en bra investering. För att veta huruvida du kan ha 4 GB minne i din dator så kan du alltid gå till everymac.com för information kring detta.
Lycka till!