Jag tycker det är ganska ofta man ser nya medlemmar som postar sin första tråd som en fråga om något de vill ha hjälp med. Ofta är informationen de ger bristfällig o rubriken intetsägande o det verkar också vara väldigt vanligt med dubbelpostningar(iaf vad man kan utläsa från administratörens kommentar i många nya trådar).
Jag gjorde en liten sökning, klickade på några olika avdelningar, för att se om det finns regler för hur man ska gå till väga när man startar en ny tråd. Jag kan ha fel men det verkar som några sådana regler endast finns på ett ställe - under iPhone - o de är från 2008: http://www.99.se/iphone/247262-uppmaning-las-detta-innan-postar-i-forumet.html
Det kanske vore bra att ha en sådan som klibbig i vartenda underavdelning. Det råder säkert inte bot på alla problem med felplacerade o otydliga trådar men kanske kan det hjälpa en aning.
Jag har också skrivit ett utkast till förslag för ny information till de som ska posta en tråd. Kanske kan antalet inlägg eller startade trådar på något vis bestämma när denna information ska dyka upp, om det går att göra så...
***Förslag***
Så startar du en ny tråd på 99.se
* Se till att du skapar din tråd på rätt underavdelning. Det finns många avdelningar så ta tid på dig att hitta “rätt ställe” att placera din tråd. Du besparar både dig själv o 99’s administratörer arbete o tid. Posta INTE om samma sak på flera ställen för att “helgardera”. Det är inte tillåtet o ses inte med blida ögon av administratörerna.
* Välj en rubrik som kort men tydligt beskriver det du vill säga. Ber du om hjälp har du betydligt större chans att få hjälp fort om det går att förstå vad du vill utifrån rubriken
* Skriv det du vill ha sagt men om det är en fråga om hjälp bör du tänka på att få med så mycket information som möjligt om hårdvara, mjukvara(version av operativsystem och/eller program). Gör precis som du skulle göra om du vände dig till ett rent supportforum - beskriv felet o möjligen vägen dit
* Kontrollera att rubriken beskriver det du skriver om i textfältet. Om inte så redigera den, för när tråden väl är skapad kan rubriken endast korrigeras av administrator
* Posta din tråd o invänta svar