Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Geektool eller Script för att visa olästa mail på extern skärm?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-26 11:59

Hej 99'are!

Jag söker en lösning för att, på en extern skärm, kunna visa hur många olästa och oflaggade mail jag har i en specifik brevlåda.
Tex.
Det finns:
35 olästa av 251 e-post
37 oflaggade av 251 e-post.

Detta är något av det enda den skärmen ska göra, så det ska vara möjligt att dra upp det stort (t.ex geektools designmöjligheter).

Så, vilket är bäst, att lösa detta via Geektools eller koda ett script för det?
Jag är kass på koda script och började kika på det först inatt, geektools kan jag väldigt lite och är inte heller där en hejjare på ren kod.

Detta skrev jag inatt:

tell application "Mail"
    set a to 0
    repeat with theAccount in (account "Ärendelådan")
        repeat with theBox in (every mailbox of theAccount)
            set a to a + (count (messages in theBox where read status is false))
        end repeat
    end repeat
end tell
repeat

delay 1

display dialog ("You have " & a as text) & " unread messages." buttons {} default button 1 giving up after 3
end repeat

Det fungerar så långt att den visar antal olästa mail ifrån brevlådan. Men, den visar inte oflaggade (inte ens börjat titta på hur det ska kodas) och det visas i en dialogruta. Detta göra att scriptet ligger aktivt och hoppar i docken eftersom att den kör en repeat på det. Även om den kör repeat och delay fick jag inte in att den uppdaterar antalet. Står det 1 oläst kan det komma 2 nya, det kommer fortf. bara stå att det finns 1 oläst.

Geektools då.
Kan man ens ha geektools shell's på ett skrivbord på en extern skärm? Går det att koda detta så funktionerna jag söker går att lösa?

Jag förstår om det är lite luddigt allt detta, men är tacksam för alla svar jag kan få (bortsätt från svar som pekar på att det finns ett program som visar olästa mail i menyraden)

Tack på förhand!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-29 16:18

Har löst det nu.
Skrev ett script som sedan geektools anropar och uppdaterar. Set ut såhär:

Citat:

tell application "Mail"
set a to 0
set flagg to 0
repeat with theAccount in (account "Ärendelådan")
repeat with theBox in (mailbox "INBOX" of theAccount)
set a to a + (count (messages in theBox where read status is false))
set flagg to flagg + (count (messages in theBox where flagged status is false))

end repeat
end repeat

end tell

(("Det finns " & a as text) & " olästa meddelanden" & return & "och " & flagg as text) & " oflaggade meddelanden."

Anropa sedan scriptet med osascript /user/XX/XX.scpt.

I min kod kan ni se att den brevlådan jag vill ha koll på heter Ärendelådan och bara INBOX i den brevlådan.

1
Bevaka tråden