Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn bootar inte!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-09 13:24

Min dator vill inte boota! iBook 700 är modellen. Systemet 10.2.6
När jag igår skulle starta den så stod den bara och snurrade på den grå skärmen med äpplet i början. Testade att köra fsck på disken och den rapporterar fel. Testade att köra fsck 30 gånger, men det fortsätter att rapportera fel. Har kört Apple Hardware Test, men det visar inga fel. Även kört skivverktyget på Mac OS X-skivan och skivverktyget på Mac OS 9-skivan utan resultat. Skivverktyget på Mac OS 9-skivan hävdar att hårddisken inte mountad, och hittar den inte alls.
Dagen innan detta hände körde jag Cocktail 2.2 med alla alternativ i "Pilot"

Vad göra?

Har även testat att zappa pram föresten...

Tacksam för hjälp

/majk

Edit: 10.2.6 och inte 10.2.7

Senast redigerat 2003-09-09 13:51

Min dator vill inte boota! iBook 700 är modellen. Systemet 10.2.7

10.2.7 är anpassat för G5....

Kör DiskWarrior eller något liknande och reparera disken verkar som något hänt där.

Starta den från System CDn och kör Reparera disken där och rätta till rättigheterna.

Inlägg 2 antar jag var ett skämt...

En grov gissning är att du har en trasig disk. Just så kan datorn uppföra sig om det är nåt fel på disken.
Hade en iBook förra veckan som uppförde sig exakt som din. Den startade inte heller efter ominstallation (4 ggr). Fick inga felmeddelanden vid ominstallationerna, men datorn bootade inte. Diagnosskivan hittade inte heller några fel.

• Medlem
  • 2003-09-09 15:28

Aj, aj, aj. Har tyvärr inga diskverktyg att tillgå.
Låter konstigt att disken bara skulle ge upp sådär, den har inte fört oljud eller låtit konstigt de senaste dagarna.
Tror min 1-årsgaranti går ut inom loppet av ett par dagar

/majk

Om du har garanti så anmäl den NU, för säkerhets skull.

Inlägg 2 antar jag var ett skämt... [/B][/QUOTE]

Nä det var inget skämt...

10.2.7 är inte ute, det är bara bundlat med G5an...

vi andra får nöja oss med 10.2.6

tills 10.2.8 kommer..

som kommer att fungera från G3 tom G5

MEN SOM JAG HAR FATTAT DET SÅ VAR DET 10.2.6 DET GÄLLDE.

Senast redigerat 2003-09-09 23:05
  • Medlem
  • 2003-09-11 18:11

Nåväl, det hela slutade med att jag lyckades göra backup på min data genom att köra Target mode mot iBooken. En formatering och ominstallation var det enda som bet. Jobbigt, men jag slipper brottas med reklamtion i alla fall. Tack för hjälpen alla!

PS. Skönt att 99mac är på gång igen, det har varit ett par jobbiga dagar med trasig mac och ingen hjälp från 99mac om dess medlemmar. DS.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-12 22:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Nåväl, det hela slutade med att jag lyckades göra backup på min data genom att köra Target mode mot iBooken. En formatering och ominstallation var det enda som bet. Jobbigt, men jag slipper brottas med reklamtion i alla fall. Tack för hjälpen alla!

PS. Skönt att 99mac är på gång igen, det har varit ett par jobbiga dagar med trasig mac och ingen hjälp från 99mac om dess medlemmar. DS.

Vad bra det löste sig ! Mycket jobb bakom det.
Men det skulle bespara dej mycket tid om du hade köp DiskWarrior 3.0 CD !
Du bör köpa en nu för att bespara dina framtida problem och det gäller för alla andra också !

• Medlem
  • 2003-09-14 17:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Vad bra det löste sig ! Mycket jobb bakom det.
Men det skulle bespara dej mycket tid om du hade köp DiskWarrior 3.0 CD !
Du bör köpa en nu för att bespara dina framtida problem och det gäller för alla andra också !

Jo det var skönt att inte bli av med alla data. DiskWarrior var ju ganska så dyrt, nästan värt jobbet jag la ner

1
Bevaka tråden