Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka spel kostar datatrafik?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min son har en iPhone 3g.
Kontantkort från Comviq.
Han ringer aldrig, spelar mycket spel.
Hans kontantkort töms ganska fort.
Så vitt jag förstår kostar vissa spel datatrafik och vissa inte.
Hur kan jag kolla upp det, alltså kolla vilka spel han bör undvika att spela?
(Han laddar inte hem betalspel.)

Tackar tackar

Det går ju ställa in så att telefonen inte använder datatrafiken då telefonen inte är uppkopplad till wifi. Det är ju kanske ett alternativ.

Det är nog svårt att få tag på uppgifter om vilka spel som använder datatrafik. Man kan ju läsa igenom beskrivningarna på App Store, men det är inte alls säkert att det nämns där.

Det är nog bättre att helt enkelt stänga av mobildata i telefonen, så att den bara använder Wifi.

Inställningar --> Allmänt --> Mobildata

nästan alla ... jag skulle säga 99 % av ALLA spel oavset om det är Android eller iOS ringer hem (skickar/hämtar data från servrar) . det kan vara allt från användarbeteenden till så små saker som att kolla efter information om en ny version av spelet är ute ..

Ursprungligen av NickeNano:

Min son har en iPhone 3g.
Kontantkort från Comviq.
Han ringer aldrig, spelar mycket spel.
Hans kontantkort töms ganska fort.
Så vitt jag förstår kostar vissa spel datatrafik och vissa inte.
Hur kan jag kolla upp det, alltså kolla vilka spel han bör undvika att spela?
(Han laddar inte hem betalspel.)

Tackar tackar

av erfarenhet vill jag tilläga att det kan vara en ide att skaffa fri surf tilläget till hans mobil ... det kostar runt 50 spänn har jag för mig för 1GB data trafik per månad .. därefter begränsas hastigheten till 64 kb/sec ... varför jag rekommenderar detta är för att då kan din son använda iphonen så som det är tänkt med online spel MEN framför allt anvädna saker som SKYPE och andra IM tjänster .. vilket gör att han har en mobil där han kan ringa och prata billigt (50 spänn) till många olika mobiler .. blir av erfarenhet billigare i långa loppet ...

Pojkarna hemma har varsin iPhone 4 och deras räkningar ligger på 0 kr utöver fri surfen därför utesluttande använder dom iMessages, Facebook, IM, Skype och FaceTime vilket gör att allt kommunikation går via internet och därför kostar 0 ...

Så jag kan varmt rekommendera detta tänk ..

Kan OCKSÅ rekommendera att man skaffar ett EGET iTunes Konto till sina barn / ungdomar som INTE är kopplat till något kreditkort / Visa / Mastercard ...

Fördelarna med att dom får ett eget iTunes Kreditkortsfritt konto är många ...

Har man iOS 5 på enheten så får dom ju en egen epost hos Apples (@me.com)

Fördelen är att ens barn kan helt fritt ladda ner hur mycket fria spel som helst OCH skulle dom vilja kunna köpa spel så kan man ge dom iTunes GiftCard i julklapp för tex 150 kr ...då får man en kod som man knappar in i "redem" i sin App Store ..
då tankar dom på sitt iTunes konto med just 150 kr som dom sedan själva kan köpa spel för när dom önskar .. när det tex är App Store REA ...

1
Bevaka tråden