Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forumvärdar vs moderatorer

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tobias Schelin:

...innan de fråntogs sina behörigheter...

Vill bara påpeka, eftersom jag kan vara anal med att rätt ska vara rätt ibland, att jag sade upp mig från moderatorsrollen i november förra året.

Ursprungligen av Capeman:

Vill bara påpeka, eftersom jag kan vara anal med att rätt ska vara rätt ibland, att jag sade upp mig från moderatorsrollen i november förra året.

Det var det som jag syftade på. Försökte föra in både dig och Jesper i samma sväng. Då kändes det bäst att skriva fråntogs sina behörigheter. Ber om ursäkt om det blev otydligt och framstod som att det skedde genom tvång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-13 23:50

Har bläddrat igenom ett par trådar och det ska erkännas att Jesper och Capeman har rätt blev lite irreterad faktiskt, röriga trådar, 4 trådar om samma sak.

Jag skrev bla i en tråd om bra erbjudande från 3 att jag varit inne i en telia butik och frågat när dom kommer med ett bättre mobil max erbjudande vilket dom svarade sker snart, då är det någon i tråden som frågar om telia snart kommer med ett maxerbjudande liknandes 3s, detta 2rader längre ner är mitt inlägg !!!!!!!! Utan att bry sig det minsta om att läsa igenom tråden eller mitt inlägg, ett inlägg 3 inlägg högre upp.

Man blir mörkrädd och irreterad så tur att Jesper och Capeman reagerade i tid, jag var inte insatt att det gick så fort utför.

Tack grabbar

Vilda västern i forum format vill vi inte ha.

Senast redigerat 2012-03-14 08:35

Märks att moderatorer saknas, de senaste dygnen har bjudit på käbbel, personangrepp en masse och allmänna otrevligheter.

Senaste är att folk önskar varann brinna i helvetet.

Det är så löjligt roligt (faktiskt) att man bara kan garva åt det.

Är det för att alla vet att det inte finns nån som bryr sig en ett uns kattpiss?

Funderar på att skapa tråden "Rövsprängning med rädisa" bara för att kolla om ngn reagerar.
(obs ironi)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-25 18:26
Ursprungligen av Goflorp:

a vet att det inte finns nån som bryr sig en ett uns kattpiss?

Funderar på att skapa tråden "Rövsprängning med rädisa" bara för att kolla om ngn reagerar.
(obs ironi)

Skapar du den så ska jag skriva i den Jag har inte varit så aktiv här de senaste åren men en sådan tråd kan man ju inte tacka nej till.

När jag tänker efter så finns det ju mycket att diskutera i ämnet, vilken sorts rädisa ska det vara, hur mogen ska den vara och viktigast av allt, ska man ta av blasten först eller inte?

Senast redigerat 2012-03-25 18:40

Tycker det är bättre än någonsin...

Jag skulle fungera som backupmoderator - tyvärr verkar jag ha blivit ensam moderator istället. Och det hinner jag inte med, det var därför jag slutade i höstas.

Jag vet inte varför alla är så sura just nu, den här veckan och framförallt helgen har varit extra bitter.

Ursprungligen av Capeman:

...tyvärr verkar jag ha blivit ensam moderator istället. Och det hinner jag inte med, det var därför jag slutade i höstas...

Känner tyvärr igen detta. Tråkigt att du nu har hamnat i den här situationen.

Även om forumets nya policy är att moderera mindre, så krävs det lite åtgärder då och då. Ett forum av den här storleken, med nuvarande modereringsnivå, behöver 2-3 aktiva moderatorer, tror jag.

Alternativet är att gå till den andra ytterligheten, och köra "vilda västern" - helt omodererat - men det vill nog ingen (hoppas jag).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-25 19:53
Ursprungligen av Capeman:

Jag skulle fungera som backupmoderator - tyvärr verkar jag ha blivit ensam moderator istället. Och det hinner jag inte med, det var därför jag slutade i höstas.

Jag vet inte varför alla är så sura just nu, den här veckan och framförallt helgen har varit extra bitter.

De e dom som inte har råd med The new iPad

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-25 19:46

Ja, lite glädje nu vänner! Låt oss avrunda veckan på ett fint sätt

Jag kommer ha telefonmöte med Capeman och ett par till under morgondagen!

Vi har haft enormt mycket inloggade och ungefär dubbelt så mycket inlägg som vanligt senaste två veckorna. Det är klart att det innebär mer hantering än vanligt och Capeman ska inte jobba ihjäl sig. Vi återkommer imorgon efter att vi fått sätta upp en plan!

Ni som är uppmärksamma noterar säkert att vi har en till forumvärd sedan några timmar tillbaka. Vi hade telefonmöten under dagen och Tobias Schelin kommer in som forumvärd med inriktning mot hårdvara. Varmt välkommen!

Daniel Eriksson som är forumvärd för Plexforumet och som har lång erfarenhet av moderation i Plex egna internationella forum har kommit in som "coach".

Welcome aboard, Tobias!

Tack, Capeman (och så klart även Björnström)!

Kan man inte skapa flera avatarer som är en sheriffstjärna. Namnge "personen" som Forumvärden1, 2 3 osv

och sedan kan alltså Schelin, Daniel och capeman njuta av att ha egna åsikter som inte blandas ihop med forumvärdens.
Då blir det otroligt tydligt i vilken roll man agerar.

Kan det va en idé, eller är det jobbigt behöva logga in flera ggr?

Ursprungligen av Goflorp:

Kan man inte skapa flera avatarer som är en sheriffstjärna. Namnge "personen" som Forumvärden1, 2 3 osv
och sedan kan alltså Schelin, Daniel och capeman njuta av att ha egna åsikter som inte blandas ihop med forumvärdens.
Då blir det otroligt tydligt i vilken roll man agerar.
Kan det va en idé, eller är det jobbigt behöva logga in flera ggr?

Personligen så har jag nog lite svårt att se problemet i att vi har behörigheterna kopplade till våra egna konton.

Det hade sett enhetligt snyggt ut med coola Badges....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-26 22:10

Jesper var ju noga med att alltid skriva i kursiv stil när han agerade som moderator. Jag tycker också det är bra att kunna se om det är deras egna personliga åsikter, eller om de skriver i egenskap av moderator/forumvärd.

Ursprungligen av kenjon:

Jesper var ju noga med att alltid skriva i kursiv stil när han agerade som moderator. Jag tycker också det är bra att kunna se om det är deras egna personliga åsikter, eller om de skriver i egenskap av moderator/forumvärd.

Mitt mål är att gränsen suddas lite, att man inte ska behöva skriva "kursivt" så mycket. Vi skriver ju inte längre när vi gör små förändringar, som att fixa till en rubrik eller flytta trådar. Dessutom tillåter vi lite mer OT i trådarna, samt att en viss nivå av dublettrådar är ok.

Idén som sådan är cool, men samtidigt så har jag en känsla av att själva moderatorsrollen per automatik kan väcka känslor hos folk. Som forumvärd tänker jag mig att mina inlägg mest är för att hjälpa folk med frågor, skapa förhoppningsvis intressanta trådar och mest vara mig själv. De gånger jag hittills skrivit som värd/moderator har varit i de enstaka fall en tråd stängts eller många inlägg blivit raderade. Och det har hänt väldigt få gånger sen jag började.

Så gör nog alla, skriver kursivt, men jag såg det mest som en grej att Mod/Forumvärd skulle få lite status.
De är förtjänta av den.

Ursprungligen av Goflorp:

Så gör nog alla, skriver kursivt, men jag såg det mest som en grej att Mod/Forumvärd skulle få lite status.
De är förtjänta av den.

Jag tror inte att någon av oss är ute efter att få en status eller framhävas på något speciellt sätt. Som Capeman skrev så är vår främsta roll att finnas tillgängliga, hjälpa de som behöver utifrån vår egen förmåga och att delta på samma villkor som alla andra. Det fåtal gånger som vi behöver ingripa så ska vi göra det, men på ett bättre och mindre påträngande sätt än vad det tidigare har varit.

Jag skulle hursomhelst vilja att Forumvärden skall vara en funktion, inte en person.

Finns det klara besked om hur det funkar för newbies?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-26 23:17
Ursprungligen av Goflorp:

Jag skulle hursomhelst vilja att Forumvärden skall vara en funktion, inte en person.

Finns det klara besked om hur det funkar för newbies?

Förstår din tanke och dina önskemål.

Men vi måste visa lite ödmjukhet och inte bara ställa krav, som medför extra arbete för forumvärdarna, dom ställer ju upp på frivillig basis och måste ändå spendera en hel del tid härinne på forumet.

Hur vi än vrider och vänder på det hela kan aldrig alla bli helt nöjda. Utan bidrar man inte själv med forumvärdskap ska man vara ytterst tacksam att några tar sig den tid och energi det krävs, och tar på sig den rollen.

Capeman pluggar ju för fullt dessutom, beundransvärt att han tar sig tid, glöm inte det goflorp

Senast redigerat 2012-03-27 11:54

Idag hälsar vi Keptang välkommen som forumvärd för iOS och iOS appar!

En större presentation av forumvärdarna är på gång

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-11 15:32
Ursprungligen av Björnström:

En större presentation av forumvärdarna är på gång

Är det något som kommer upp snart? Det blir kul/intressant att läsa om forumvärdarna eftersom de är kända personer här på 99mac.

Ursprungligen av stile:

Är det något som kommer upp snart? Det blir kul/intressant att läsa om forumvärdarna eftersom de är kända personer här på 99mac.

Denna finns så länge. Dock stämmer inte allt längre då jag flyttat och numera pluggar.

http://www.99.se/nyhetskommentarer/278912-capeman-moderator.html

Tror keptang kommer att bli en stor tillgång för forumet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 12:55
Ursprungligen av Capeman:

Tror keptang kommer att bli en stor tillgång för forumet!

Håller med, rätt man på rätt ställe

Bevaka tråden