Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu försvinner Mac - hejdå Macen!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gizmodo skriver "The end of Mac" idag: The End of Mac

The latest Mac OS X is now just OS X. The "Mac" is now gone. It's a clear declaration of intentions. The end of Macintosh—the desktop metaphor that reigned supreme for more than two decades—is near.

Apple sålde fler iPhone senaste året än det totala antalet Macdatorer på 28 år (!)

Nu skall det väll tilläggas att anledningen att de skriver "End of Mac" är för att Apple valt att ta bort ordet
"Mac" från Mac OS X och "bara" kallar det OS X eller OS X Mountain Lion för att vara exakt ...

sedan är det väll så att de som tror att Macen är död eller döende har ändå lite fel ...

det vore som att säga att iOS för iPhone är död när iOS för iPad kom ...

å då säger de flesta .. vadå iOS för iPad är ju exakt detsamma OS som iOS för iPhone ...

svaret är : nej .. det är det inte .. det är nästan detsamam men inte exakt .. det skiljer sig på några punkter ..
precis som att Apple TV iOS skiljer sig på ännu fler punkter ... och OS X skiljer sig på enormt många fler punkter
men i grund och botten kör alla typerna samma unix (som Steve sa . iPhone runs OS X)

Macen är inte död, den är inte ens döende .. men den håller på att utvecklas, att förändras ... bra ideer från iPad och iPhone utvecklingen kommer till OS X och bra ider från OS X kommer till iOS ...

men det finns ingen anledning att göra en microsoft och låta alla köra samma OS för då missar man vad Apple handlar om . OS för iPhone, OS för iPad, OS för Mac kommer alltid köra olika versioner skapade unikt för den .. men punkterna som skiljer dessa OS kommer gradvist att minska på de punkter de känns som det enda rätta att göra ...

en intressant syn på saken är just vad Apple kallar iOS ...

just nu heter iOS 5 men om fyra år blir det ju iOS 9 och året efter det iOS 10 eller rättare sagt iOS X ... alltså OS X å visst det året kan vara året då iOS X och OS X skiljer sig på många färre punkter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 13:40

No offence gotfredsen, det är ju fredag och allt. Men vilken punktfestival du slår till med!

Ursprungligen av acke:

No offence gotfredsen, det är ju fredag och allt. Men vilken punktfestival du slår till med!

sorry .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 13:49
Ursprungligen av gotfredsen:

sorry .

Inte bara för att jag tog upp det. Tyckte bara att det var svårt att läsa med alla extra punkter och brist på versaler i början av meningar osv. Det var alltså inget ret utan bara en vänlig kommentar.

Tog inte Apple "bort" Mac redan i och med OS X Lion? Hade jag för mig åtminstone.

Ursprungligen av Bluestreak:

Tog inte Apple "bort" Mac redan i och med OS X Lion? Hade jag för mig åtminstone.

Nope.

Å fanken. Ja där ser man! Inte lätt när man bor i det förflutna (Snow Leopard) som jag gör.

Kommer nog att envisas med att säga 'Mac OS X 10.8 Mountain Lion"

Jag kommer att hålla hårt i Mac OS X-benämningen av det enkla skälet att det är logiskt. Faktum är att jag tycker att Mac OS-brandingen 1995 var en stor förbättring jämfört med att säga "System". Det talar om att det handlar om ett operativsystem för en Macintosh-dator.

Att Apple börjar kalla det OS X antar jag beror på att det blir enklare, istället för att skriva Mac OS X hela tiden. Däremot ser jag ingen anledning att slopa Mac-prefixet sålänge vi talar om ett OS som är avsett för Mac-datorer. Om operativet istället varit avsett för en drös olika hårdvaror och produkttyper hade bara OS X varit mer logiskt.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Om operativet istället varit avsett för en drös olika hårdvaror och produkttyper hade bara OS X varit mer logiskt.

Kanske just precis det som kommer.

Många år sedan de ändrade namnet på hela bolaget från Apple Computer till bara Apple...

Det var ju för att det inte passade riktigt längre, de höll ju på med så mycket MER än bara datorer.
Det var lite liv då med kommer jag ihåg.

Idag är apple så mkt mer än bara Mac....

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-18 09:00

Nån mer än jag som tror på Apple OS om något år?
Jag tror inte det kommer bli ett 10.9, jag skulle klart tro på Apple OS 1 eller vad man nu kan kalla det, när iOS och OS X konvegerar.

Ursprungligen av bollman:

Nån mer än jag som tror på Apple OS om något år?
Jag tror inte det kommer bli ett 10.9, jag skulle klart tro på Apple OS 1 eller vad man nu kan kalla det, när iOS och OS X konvegerar.

Tror du har rätt, men kanske det blir en 10.9 emellan.

• Medlem
  • International user
  • 2012-02-18 09:08

Det väl mest i så fall för att det börjar ta slut på kattdjur att uppkalla systemen efter.
OS X 11 Lemur, kanske vore något?:)

Apple OS låter inte så dumt.

Spelar det egentligen nån roll för andra än oss nördar? Folk utan specialintresse säger ju knappast att de kör Mac OS X, utan bara "en Mac". Och hårdvaran heter ju fortfarande så.

1
Bevaka tråden